Kan een dwergkreeft samen met goudvissen en een sluierstaartvis?

Hallo,

Ik heb 4 goudvissen en 1 sluierstaartvis. Ik zag een programma op tv over de dwergkreeft en nu is mijn vraag kan ik deze in mijn aquarium doen? Of worden mijn vissen dan aangevallen?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (3)

Goudvissen en sluierstaarten zijn allebei karper-achtigen en zijn zoetwater vissen.

Een kreeft, dwerg- of gewone maat is een zoutwater dier. Het antwoord is dus nee, die kunnen niet bij elkaar.

Een kreeft is natuurlijk geen vis, maar hoort bij een groep waterdieren waarvoor ik het Nederlandse woord niet weet; "crustaceas" is de wetenschappelijke naam, daaronder vallen kreeften maar ook garnalen, krabben, enz. Volgens mij is het Nederlandse woord "schaaldieren" maar ik kon on line niet de preciese vertaling vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet eens weet dat er tientallen soorten ZOETWATERkreeften bestaan vraag ik me af waarom je dit volkomen onsamenhangende foute antwoord geeft waar de vraagsteller helemaal niets aan heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, -punt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat wist ik inderdaad niet. Bedankt voor de les!
Ik zou het risico niet nemen. Onze "dwergkreeft" groeide uit tot een knaap van meer dan 30 cm en had uiteindelijk het aquarium voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een dwergkreeft (bijv. de oranje dwergkreeft) is vreedzaam tegenover vissen, laat planten met rust en eet het overtollige visvoer op. Een ideale opruimer dus in je aquarium.

Dwergkreeften (gemiddeld zo'n 5 cm groot) zijn een stuk vreedzamer dan hun grote familieleden. Het kan gebeuren dat een kreeftje een visje pakt, maar dit gebeurd meestal omdat hij niet genoeg voer krijgt of de vis ziek is.

Dwergkreeftjes vinden het heerlijk om zich te verstoppen, dus veel verstopplekjes zijn belangrijk om stress en territoriaal gedrag te voorkomen. Planten, hout en steenhopen zijn hierbij allemaal goede keuzes.

Conclusie: Ja het kan als de vissen verder gezond zijn en de kreeft, net als de vis, voldoende leefruimte heeft.