Waarom bijt mijn kat mij als ik hem met één hand aai, en niet als ik hem met één hand vasthoud en met de andere aai?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij komt dit doordat je kat zich veiliger voelt door middel van je andere hand. Je kat gaat er zo vanuit dat je ze gaat aaien. Misschien schrikt ze anders vanwege die snelle beweging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
probeert de kat weg te komen als je hem vast hebt? want dan is het machteloosheid en heb je geen goede band met de kat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze kat geniet zichtbaar als ik hem aai, alleen na een paar keer aaien begint hij in mijn hand te bijten en/of te krabben. Echt hard, misschien bedoelt hij het lief maar kent hij zijn eigen krachten niet? Wanneer ik hem met twee handen aai (en hij dus constant een hand op zijn lijfje voelt), of met één hand aan blijf raken terwijl ik hem met de andere aai, gaat het wel goed. Hij kan dan gewoon weg maar vindt het heerlijk. Begint dan te kwijlen maar bijt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
herkenbaar. dat doet mijn konijn ook. schrikken als de hand los laat tussen het aaien door, maar liggen genieten als ik de handen afwissel en hij dus continue contact voelt

Het beste antwoord

Is het bijten uit agressie of "gewoon" zachtjes bijten?

Katten hebben nog wel eens de neiging om te gaan bijten wanneer ze erg genieten van het geaaid worden; de zogenaamde liefdesbeetjes. Dit doen ze uit liefde, niet uit agressie. Hiervan zou je geen tot weinig pijn moeten ondervinden.

Wordt de kat echter boos (grote ogen, oren naar achter, grommen, met de staart slaan) en bijt hij met kwade bedoelingen? Dan kan dit ook wijzen op pijn. In dit geval is het het beste om even langs de dierenarts te gaan om het dier te laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor alle antwoorden. Resumerend denk ik dat mijn kat wel geniet van het aaien, maar de liefdesbeetjes niet helemaal juist doseert. Hij is in ieder geval zeker niet agressief als hij bijt. Meer speels. Maar wel hard.

Andere antwoorden (1)

Als je hem in zijn nek vast hebt, doe je als ware "de moeder" na, die de kitten pakt in het nekvel met haar bek. Instinctief werkt dit later nog steeds..

Dit kan een oorzaak zijn..