Mijn kitten van 5 maanden oud is nog steeds angstig in bepaalde gevallen. Wat kan ik het beste doen?

Ik heb sinds juli dit jaar een kitten in huis gehaald. Zoals elke persoon/dier duurt het even vooraleer je aan je nieuwe omgeving went. Mijn kitten is al meer dan 3 maanden bij mij en is me goed gewend. Althans, dat denk ik toch... Toch zijn er momenten dat ze zeer angstig lijkt. Wanneer ze moe is, kan het geen enkel kwaad om haar te aaien of zelfs kusjes te geven. Maar wanneer ze bv. net heeft gegeten en wat gaat liggen onder de salon tafel loopt ze gelijk weg wanneer ik voorbij stap. Ook wanneer ik bv. de slaapkamer binnenkom en ze zit gewoon lekker op de grond rent ze gelijk weg achter een stoel ofzo en kijkt ze onmiddellijk achterom om te zien of ik haar volg. Ik dacht misschien wilt ze spelen en dus begon ik haar te volgen. Maar zonder succes, ze rent gelijk weg... Wanneer ik in bed wil kruipen en ze bv. op mijn bed ligt probeer ik heel rustig erbij te liggen maar ook dan gaat ze onmiddellijk weg (onder bed of naar de woonkamer). Pas na een tijd (15 min of soms langer) komt ze angstig gluren en indien ik kalm ben komt ze in haar mandje liggen naast me op bed. Maar wanneer we opstaan en gaan eten komt ze wel kopjes geven en kan ik haar zonder problemen aaien... Ook wanneer ik haar oppak en bij mij leg en ik haar "dwingend" aai laat ze dit toe zonder tegen te werken. Maar eenmaal ze voelt dat ik haar niet meer stevig vast heb is ze onmiddellijk weg... Ik zit echt met men handen in men haren. Wat kan ik het best doen in dit geval. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Je hebt je katje duidelijk veel te jong in huis gehaald, en dan nog alleen. Best haal je een kitten op z'n vroegst met 13 weken in huis, en dan nog liefst samen met een nestgenootje.
Triest voor het kitten dit...
Wat is verder haar achtergrond? Hoe oud was ze precies toen je haar in huis haalde, en wat waren de omstandigheden? Komt ze van een boerderij?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je een katje te jong in huis haalde. Het kan ook aan erfelijke aanleg liggen. Kan ook dat jouw kitten van nature angstiger is aangelegd? Er is een kans dat jouw kitten onvoldoende socialisatie kreeg binnen 8 weken. Dat is een cruciaal breekpunt voor de leeftijdsgrens.

Antwoorden (2)

Vooral niet dwingen!
Vergelijk het met een klein kind. "Je moet lief zijn en een kus geven en krijgen". Dat wil een kind helemaal niet. De ongeschreven regel is 'laat het kind naar je toekomen' en dat is net zo met een dier.

Willen is vaak ANGST en DWANG is zeker niet goed waar angst aanwezig is.

Geef het tijd en wees niet ongeduldig.
Voorbeeld: Kwam thuis met een kat uit het asiel gehaald. Op de schone kattebak gezet en los gelaten. Er was op dat moment geen andere kat in huis. Op de 4e dag kwam de kat naar me toe en zelfs op schoot ... ik maakte de domste amateur fout die er is ... ik aaide meteen en zoef weg was de kat.
Laat een dier wennen in zijn/haar eigen tempo en niet in jouw eigen ongeduldige verlangende snelle - IK WIL NU - gedachte om het meteen voor elkaar te krijgen.

Het beste wat je kunt doen is het kitten het tempo laten aangeven : rustig aan en als jij op je bed gaat liggen dan doe je dat. Laat katje al dan niet bij je komen laat de beslissing bij katje liggen.
Succes en veel plezier @Issii
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Je weet niets van de achtergrond van het katje, en ze is veel te jong in huis gehaald.
Geduld is altijd goed, maar het is zeker niet gezegd dat dit een oplossing is.
Ik heb een kat van 4 jaar oud. Ze is altijd al anhstig geweest. Er zijn niet veel wat je kunt doen. Wat ik gedaan is gewoon veel tijd met je kat doorbrengen. Niet te veel hem pushen. Je kat zal vanzelf wel boelen dat hij in een goede omgeving is. Dit kan opgelost worden met wetenschappelijke oplossingen maar volgens mij is het het best dat je veel liefde geeft en zorgt dat hij of zij zich thuis voelt.