Dit is een syrische hamster of ook wel ook wel goudhamster genoemd. Je hebt van dit soort allerlei verschillende kleurslagen en verschillende haar lengtes.

Ze komen oorsprongelijk uit Syrië, maar hij heeft de naam goudhamster gekregen omdat de eerste wilde gevangen exemplaren een gouden kleur hebben.

In verhouding met de dwerg soorten (zoals de rus) is deze hamster geen nacht maar schemer dier.