Klopt het dat je een hond knoflook tabletjes kan geven tegen teken?

Onze hond heeft al verschillende teken gehad, nu heb ik eens ergens gehoord dat je ze knoflook tabletjes kunt geven en dat ze dan geen last hebben van teken.
Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja hoeveel moet je er dan geven per dag.
Wij hebben een labrador van ongeveer 35 kilo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, knoflook is niet goed voor honden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de dierenarts kun je pipetten tegen vlooien,teken en wormen kopen,je hebt dan gelijk een middel dat goed werkt.

Het beste antwoord

Mijn ouders gaven hun Friese Stabij heel vaak knoflook tegen vlooien en teken. Hij is ruim 17 jaar geworden ondanks dat hij over het algemeen geen hondenbrokken te eten kreeg, maar brood met vleeswarensnijdsel of wat de pot schafte als er over was.

Toegevoegd na 1 minuut:
1 teentje knoflook om de paar dagen in de zomer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens onderstaande tekst is knoflook giftig voor een een hond.
Ik zou het dus niet riskeren, want je weet de dosis niet.

Allium soorten (ui-achtigen: knoflook, prei, sjalotten, sierui, en bieslook) bevatten bepaalde stoffen die uiteindelijk omgezet worden in zogenaamde 'oxidanten' (Sulfoxide en Disulfide). Deze oxidanten kunnen de rode bloedcellen beschadigen. Rode bloedcellen hebben wel een beschermingsmechanisme in de vorm van antioxidanten, maar bij honden is de activiteit van dat mechanisme laag en rode bloedcellen van katten zijn zeer gevoelig voor beschadiging door oxidanten. Ook paarden en koeien zijn gevoelig, terwijl schapen, geiten, ratten en muizen beter tegen uien kunnen.
De giftige stoffen in Allium soorten kunnen niet onschadelijk worden gemaakt door verhitting of drogen, ook gedroogde of gebakken uitjes zijn dus gevaarlijk! Knoflook is voor honden wat minder gevaarlijk dan ui. Bij paarden kan knoflook symptomen geven bij een dagelijks inname vanaf 0,2 gram per kg lichaamsgewicht. Terwijl mensen in staat zijn om deze stof te verteren, zijn honden dit niet. Dus de Sulfiden wordt gemakkelijk geabsorbeerd in de bloedbaan van het dier, waar het de celstructuur van de rode bloedcellen afbreekt, wat resulteert in Hemolytische Anemie. Dit is een ernstige vorm van bloedarmoede en kan leiden tot schade aan vitale organen, zoals hart en nieren. Een ui is dus echt levensgevaarlijk voor de hond.
http://www.dierenkliniek-heemskerk.nl/Uien%20giftig%20voor%20honden.html

Toegevoegd na 40 seconden:
Ook is volgens genoemde site de werking van knoflook(extract) als anti vlooien en teken middel NIET bewezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er schijnen wel speciale tabletjes voor de hond te zijn met knoflook er in, maar kan niks vinden over een bewezen werking. Dus lijkt mij zonde van je geld.
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Juist, gevaar voor Heinz body anemie, Plus!
Knoflook tabletten worden al jaren met succes gebruikt tegen teken en ander ongedierte in de hondenvacht. Zo ook mijn honden.
Ik ben altijd op mijn hoede als dit soort eenvoudige en goedkope oplossingen goed helpen en dan ineens gevaarlijk blijken te zijn....(geworden?)
De farmaceutische industrie is er erg bij gebaat dat deze vorm van concurrentie "verdacht" wordt gemaakt.
Interessant zou het zijn om eens rond te vragen aan NEUTRALE mensen hoe veel slachtoffers deze tabletten maakten.
Achterdochtig? Ik? Jazeker! Het je verdiepen in deze materie doet je de haren ten berge rijzen!!
De miljardenomzet in de farmaceutische industrie word echt voor een groot gedeelte in stand gehouden door onderzoeken bij te sturen en medicijngebruik te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
het veroorzaakt anemie, dat zegt een dierenarts echt niet zomaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral dierenartsen hebben belang bij de verkoop van peperdure anti-vlooien en tekenmiddelen.
Hij zegt dat dus inderdaad niet zomaar.....daar is over nagedacht en vooral niet te controleren!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beetje laate reactie maaaaar vond het wel nodig vanwegen het boven genoemde. Het is inderdaad waar dat een dierenarts alleen advies geeft gebaseerd op zijn eigen portomonee. Het advies was om mijn honden peperduur dieetvoer te geven vanwegen een hoop problemen zoals chronische oor ontsteking en niersteen. Wat hij niet verteld is dat vers vlees net zo goed is en iets goedkoper. Waarom? Dat is simpel, hij verkoopt zelf geen vers vlees maar wel dieet voer. En mijn honden krijgen ook regelmatig knoflook en hebben nooit problemen of teken. Ik woon trouwens aan de bosrand en loop regelmatig met ze door het gras als dat wat uitmaakt.