Wat kan ik doen voor mijn vissen die alleen maar liggen?

hoi, ik heb gisteren 2 goudvissen gekocht en die thuis in een vissenkom gedaan. nu blijven ze alleen maar op de grond liggen en doen ze helemaal niets. zijn ze depressief ofzo? ik heb al eerder goudvissen gehad en die deden dit niet. ik maak me zorgen om ze en wil graag wat voor ze doen. wat kan ik doen???

deze vraag is al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/vissen-depressief.47001
maar dit ging om een andere situatie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een vissenkom is niet de ideale verblijfplaats voor goudvissen, ze geraken daar gestressd in, bovendien zullen ze door gebrek aan filtering en waterplanten gauw zuurstofgebrek krijgen, probeer een echt aquarium voor hen te vinden, is veel beter. Je 2 goudvissen zijn nu een beetje van slag, zijn bang, moeten nog wat aan hun nieuwe verblijf wennen, ze hebben ook geen planten voor wat beschutting. Ze zijn niet depressief maar wat geschrokken van hun nieuwe omgeving, tracht zo gauw mogelijk een flinke bos waterpest of hoornblad erin te doen, ze zullen zich gauw beter voelen en wat rondzwemmen. En als je iets voor hen wil doen, zorg voor een aquarium.

Vissen houden in een kom is dierenmishandeling. Goudvissen hebben minstens 180 liter water nodig. Maar dat ze in zo'n kleine vissenkom zitten is waarschijnlijk niet de enige reden dat ze zich zo slecht voelen. Waarschijnlijk hebben ze ook geen (ingedraaid) filter en zijn ze zichzelf aan het vergiftigen. Lees je eens in over de waterwaarden nitriet en ammoniak en de invloed van de pH hierop.

Bronnen:
aquariumfluisteraar.netii.net/?q=node/21

Een kom geeft niet genoeg oppervlakte/inhoud voor de vissen om tevreden te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat vissen (maar ook andere dieren) een ronde ruimte als beklemmend ervaren. Een ander bak zou beter zijn en als het kan zo groot mogelijk met zoveel mogelijk planten. Dat is voor de samenstelling/kwaliteit van het water voor de vissen beter. Het kan zijn dat het water "te schoon" is. Wanneer je een aquarium schoonmaakt zou je er beter aan doen 1/4 tot 1/3 oud water in de bak te laten zitten en daarbij nieuw water te doen. De overgang is voor de vissen anders te groot. Sommige aquaria zaken hebben een service om een monster van je aquarium water te testen of het de juiste waardes heeft. Er zijn ook test setjes te koop. Je kunt een speciale filter/kraan laten plaatsen waarmee je een waterkwaliteit krijg die gelijk is aan gedestilleerd water. Dat is voor de vissen beter. Probeer steeds zoveel te voeren dat de vissen het helemaal op eten. Dan blijft het water langer schoon.

waarschijnlijk wennen ze aan de nieuwe situatie of er is iets mis met het water. Overigens heeft een goud vis en heel laag IQ en is al vergeten dat hij een rondje heeft gezwommen voor dat hij klaar is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100