Wat kan ik doen voor mijn vissen die alleen maar liggen?

hoi, ik heb gisteren 2 goudvissen gekocht en die thuis in een vissenkom gedaan. nu blijven ze alleen maar op de grond liggen en doen ze helemaal niets. zijn ze depressief ofzo? ik heb al eerder goudvissen gehad en die deden dit niet. ik maak me zorgen om ze en wil graag wat voor ze doen. wat kan ik doen???

deze vraag is al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/vissen-depressief.47001
maar dit ging om een andere situatie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed van je dat je je zorgen maakt en wat voor ze wil doen, en helaas is dat in deze situatie ook wel echt nodig.
Een vissenkom is absoluut niet geschikt voor goudvissen. In sommige landen is het al verboden om vissenkommen te verkopen, omdat het volgens experts onder dierenmishandeling valt.
Goudvissen moeten ruimte hebben om te kunnen zwemmen, en hebben daarom een ruim aquarium nodig. In een vissenkom vervelen ze zich kapot omdat ze zo weinig ruimte hebben. Door de kleine hoeveelheid water is er ook het risico dat het water te snel warm of vies wordt.
Daarnaast heeft een vissenkom door de ronde vorm een klein wateroppervlakte, waardoor er te weinig zuurstof in het water komt, wat heel erg slecht voor ze is.
Het is geen wonder dat met die omstandigheden goudvissen vaak maar een paar jaar leven, of zelfs maar een paar maanden. Terwijl als je ze goed verzorgt, ze wel 20 tot 40 jaar kunnen worden! Dus als je van vissen houdt en wat voor je vissen wil doen, is het een goed idee om snel een groot aquarium te kopen.
Zie voor meer info, oa. over de grootte van het aquarium: http://www.vissenbescherming.nl/?page_id=733

Het beste antwoord

Een vissenkom is niet de ideale verblijfplaats voor goudvissen, ze geraken daar gestressd in, bovendien zullen ze door gebrek aan filtering en waterplanten gauw zuurstofgebrek krijgen, probeer een echt aquarium voor hen te vinden, is veel beter.
Je 2 goudvissen zijn nu een beetje van slag, zijn bang, moeten nog wat aan hun nieuwe verblijf wennen, ze hebben ook geen planten voor wat beschutting.
Ze zijn niet depressief maar wat geschrokken van hun nieuwe omgeving, tracht zo gauw mogelijk een flinke bos waterpest of hoornblad erin te doen, ze zullen zich gauw beter voelen en wat rondzwemmen. En als je iets voor hen wil doen, zorg voor een aquarium.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er zit wel al een waterplantje in... maar is een vierkant aquarium beter?
Z512099
9 jaar geleden
Een vierkant of rechthoekig aquarium is veel beter, dan kunnen ze eens goed doorzwemmen (liefst zo groot mogelijk), in een kom gaat dat niet, in een kom gaan ze treuren. Geef ook nog geen eten want je vissen zijn niet op hun gemak, die gaan niet eten en dan gaat het voeder het water verontreinigen. Een hele bos planten is beter dan 1 plantje...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vierkant aquarium is niet beter. Een rechthoekig aquarium wel. Een vierrkant aquarium zou namelijk zo groot moeten zijn dat het niet in de doorsnee living past. Namelijk 500 liter. Bij een rechthoekig aquarium heb je voldoende aan een aquarium van 180 liter voor goudvissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga een vierkante kopen bedankt :)

Andere antwoorden (3)

Vissen houden in een kom is dierenmishandeling.

Goudvissen hebben minstens 180 liter water nodig.

Maar dat ze in zo'n kleine vissenkom zitten is waarschijnlijk niet de enige reden dat ze zich zo slecht voelen.

Waarschijnlijk hebben ze ook geen (ingedraaid) filter en zijn ze zichzelf aan het vergiftigen.

Lees je eens in over de waterwaarden nitriet en ammoniak en de invloed van de pH hierop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kom geeft niet genoeg oppervlakte/inhoud voor de vissen om tevreden te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat vissen (maar ook andere dieren) een ronde ruimte als beklemmend ervaren. Een ander bak zou beter zijn en als het kan zo groot mogelijk met zoveel mogelijk planten. Dat is voor de samenstelling/kwaliteit van het water voor de vissen beter.
Het kan zijn dat het water "te schoon" is. Wanneer je een aquarium schoonmaakt zou je er beter aan doen 1/4 tot 1/3 oud water in de bak te laten zitten en daarbij nieuw water te doen. De overgang is voor de vissen anders te groot. Sommige aquaria zaken hebben een service om een monster van je aquarium water te testen of het de juiste waardes heeft. Er zijn ook test setjes te koop.
Je kunt een speciale filter/kraan laten plaatsen waarmee je een waterkwaliteit krijg die gelijk is aan gedestilleerd water. Dat is voor de vissen beter.
Probeer steeds zoveel te voeren dat de vissen het helemaal op eten. Dan blijft het water langer schoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarschijnlijk wennen ze aan de nieuwe situatie of er is iets mis met het water. Overigens heeft een goud vis en heel laag IQ en is al vergeten dat hij een rondje heeft gezwommen voor dat hij klaar is.