In welke mate is digitalis (vingerhoedskruid) giftig voor huisdieren?

Ik vond zojuist een bot van de hond tussen de digitalis, daar zal hij waarschijnlijk vaker iets verstopt hebben en naderhand ook weer opgehaald. En gegeten. Hoe schadelijk is dit? Is het al bij aanraking (met de bek bv.) van de bloemen / stengels / sap giftig of is het pas echt schadelijk als een hond er daadwerkelijk van gegeten heeft? Zijn de uitgebloeiede, afgevallen knoppen ook giftig?

Toegevoegd na 1 minuut:
En in dit geval, een bot of stokje dat ermee in aanraking is geweest, kan dat ook kwaad? Zo ja, wat zijn de ziekteverschijnselen bioj de hond en hoe moet ik handelen? Wat kunnen de gevolgen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K
Z512099
6 jaar geleden
Alles aan Digitalis is zeer giftig, onze hond at van het blad, kreeg hartstilstand, gelukkig snel bij dierenarts die spuit recht in het hart gaf, de hond heeft het dus overleefd.
Het bot kon geen kwaad want uw hond leeft nog.

Antwoorden (1)

Van deze plant zijn alle delen giftig,voornamelijk de bladeren.Bij inname hiervan kunnen dieren overlijden.Indien je vaststelt dat je hond van de plant gegeten heeft probeer hem dan te doen braken door lepel zout achteraan in de keel te doen.En raadpleeg zo vlug mogelijk een dierenarts.
Je kan hier voor alle zekerheid de plant uit uw tuin verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees ook hier eens:

http://home.scarlet.be/dieren.kliniek/medische_info/giftige_planten_hond_kat.htm
fremar
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Een min vanwege gevaarlijk en gelukkig achterhaald advies. Geen zout geven, want je wil niet dat je hond komt te overlijden door een zoutvergiftiging.