Kitten bijt heel veel, is dit normaal?

Hallo,

Ik heb een kitten van 14 weken, hij is super lief maar de laatste tijd komt die aanrennen, dan gaan zijn oren in zijn nek en valt die echt aan, hij bijt echt hard. Dit doet hij vooral in de handen.. we doen er alles aan om dit af te leren maar eigenlijk werkt niets, als we hem op de grond zetten en hem negeren komt die terug om weer ‘aan te vallen’.. heeft iemand misschien goede tips?
Wij hebben nagedacht om een 2de kitten erbij te nemen maar de dierenarts vertelde ons dat dit niet handig was bij dit pittige karakter..

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
5 jaar geleden
jouw dierenarts is wellicht medisch goed onderlegd, maar daar blijft het bij: hij verkoopt onzinpraat. Voor dit soort vragen raadpleeg je beter een gedragsdeskundige. Je kitten is nu 14 weken., hoe vroeg heb je 'm uit het nest gehaald? Op z'n vroegst 12 a 13 weken, liever nog 15. Ruk je ze eerder weg van mama en nestgenootjes dan vraag je om gedragsproblemen.Zet er zo mogelijk een nestgenootje bij, of anders een kitten van dezelfde leeftijd met een gelijkaardig karakter. Verder wat Fremar neerzet.
Rieneke1
5 jaar geleden
Speel je regelmatig met het kitten? Met een hengeltje, balletje, veters? Niet met je handen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wij hebben hem uit het nest gehaald toen hij 9 weken was, dit is inderdaad te vroeg dat weten we maar het kon helaas niet anders..
Wij spelen heel veel met de kitten hebben van alles aan speeltjes voor hem liggen.Ook is het zo geregeld als we aan het werk zijn, komt een van onze ouders 's middags een paar uur langs zodat hij niet lang alleen zit.
Ik twijfel inderdaad ook of het niet gewoon een goede oplossing is om nog een kitten erbij te nemen..

Antwoorden (2)

Dit gedrag komt vooral voor bij kittens die opgroeien zonder andere katten/kittens, dan is het in feite een uiting van verveling. Er zijn dan ook geen andere katten die het kitten op een natuurlijke wijze kunnen ‘uitleggen’ dat je niet te hard mag bijten of krabben.
Als je zelf ook nog eens veel van huis bent, is de kans op dit gedrag nog groter, dat overigens spelagressie genoemd wordt.
Als je ooit kittens hebt zien spelen, weet je dat het er behoorlijk fel aan toe kan gaan. Maar: al spelend leren kittens van elkaar hoe je met je soortgenoten omgaat. Te hard krabben of bijten wordt onmiddellijk ‘gestraft’ door de ander: het kitten dat pijn ervaart, loopt weg en het spel stopt. Daarom is het zo belangrijk dat kittens altijd per twee geplaatst worden of bij een andere sociale kat komen te wonen.
fremar
5 jaar geleden
Dat komt vaak voor bij kittens het komt dan vaak omdat ze nog speels zijn zorg ervoor dat de kitten genoeg speeltjes heeft