Mijn kat van 4 maanden wast zichzelf niet. Hoe kan ik hem dat leren?

Hij komt uit het asiel en heeft dit niet van haar moeder kunnen leren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.7K
capthavoc
14 jaar geleden
wanneer is hij dan bij de moeder weggehaald ?

Het beste antwoord

Kattenkinderen hoeven niet te leren hoe ze zich moeten wassen. Al op een leeftijd van 14 dagen ondernemen ze de eerste pogingen en likken met het ruwe babytongetje over de vacht van hun broertjes of zusjes. Als ze 4 weken oud zijn, likken ze na het eten hun bekje schoon en bevochtigen hun pootje om het kopje te wassen. Op de leeftijd van 5 maanden zijn ze zover dat ze zichzelf perfect kunnen schoonhouden.

Katjes die zonder moeder, broertjes of zusjes opgroeien, weten instinctief (hoewel wat later als anders) hoe ze zich moeten wassen.

Maak je nog maar geen zorgen, elders las ik dat sommige het pas na 5 maanden gaan doen.

Toegevoegd na 19 minuten:
je kan ook eens proberen om iets lekkers op de bovenkant van zijn pootje te doen, iets plakkerigs wat het katje er dan af moet likken. Wel iets wat het katje mag he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige katten zijn minder schoon dan de meeste soortgenoten. Als hij verder zich redelijk normaal gedraagt (kattebak?)zal hij het wel gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
benieuwd waar die min vandaan komt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien van iemand die denkt dat een kat dat moet leren, van mij had je een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, ik verwacht ook inderdaad van zo een persoon. Ik had graag de motivatie geweten. Want ik heb mijn antwoord met meerdere sites gechecked.
zondag
14 jaar geleden
Van mij een +1 ter compensatie van de -.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord waar ik het meest aan heb. Dank je wel.

Andere antwoorden (6)

Nee, kan niet, te laat... Niets aan te doen... Helaas pindakaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem er een oudere kat bij. Een kat kan dat alleen van een soortgenoot leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen bel maandag eens met de dierenarts of het asiel. Zij weten vaak veel van dit soort dingen, of weten ze waar je naar moeten doorverwijzen. Je kunt het zelf moeilijk voor gaan doen en het is de vraag of hij/zij het van een vreemde oudere kat accepteert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haal een vochtig washandje over hem heen.
dat zal hem stimuleren zich te poetsen.

is het katje verder levendig, en eet het goed?
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de antwoorden!. Mijn katje lijkt verder gezond. Speelt veel en eet goed. Hij stinkt alleen omdat hij zichzelf niet wast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
goed antwoord.
Als je kat zichzelf toevallig likt geef hem dan direct een snoepje. Op deze manier beloon je het wasgedrag. De Pavlov methode. Wie weet werkt het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het eens na bij het asiel. misschien is hij nog te jong en komt het vanzelf.!