De hond van mijn ouders bijt, wie heeft tips?

Mijn ouders kregen de hond toen hij 1 jaar was, het bijten is 1 a 2 jaar later begonnen. Hij bijt op momenten dat ze iets van hem willen, zoals aan zijn poten zitten. Het bijten gebeurt steeds vaker en wordt heftiger. Mijn ouders vinden het lastig hem aan te pakken en streng te zijn. Het plan is nu om de hond te laten castreren en daarna een nieuw gezin/baasje zoeken die de hond wil heropvoeden. Zij zien in dat ze misschien niet de juiste baasjes voor hem zijn. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Wie heeft tips waar de hond heen kan?

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor jullie reacties!
Om terug te komen op een aantal vragen. Dit is niet de eerste hond van mijn ouders, ze zijn allebei opgegroeid met honden, maar dit waren altijd teefjes. Vóór deze hond hadden ze ook een reutje, maar dit was een erg makkelijke hond (een jack russel). De huidige hond is een Grand Basset Griffon Vendeen. Hij heeft de jack russel ook nog gekend en de fokster denkt dat toen deze hond was overleden, er in zijn ogen geen baas meer was in de roedel. Zou dat zo kunnen zijn? Hij vertoonde het bijtgedag ook al toen de jack russel nog leefde.

Verder hadden ze al een half jaar geleden de hulp ingeschakeld van een gedragsdeskundige, maar deze heeft helaas weinig handvaten gegeven om met de hond om te gaan. Behalve dat we niet over de hond heen moeten buigen.

Misschien kent iemand een specialist op dit gebied?

Toegevoegd na 1 dag:
Nog 1 ding, hij heeft idd last van zijn poot, daarom mogen ze er waarschijnlijk niet aan zitten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar komt de hond vandaan? was hij als pup in gezelschap (opgegroeid in de keuken), of inbijvoorbeeld in een konijnenhol, daar heeft de hond niet om leren gaan met mensen.
Mischien is het handig om op cursus te gaan met de hond? Wat is het voor hond, karakter verschillt per ras.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is een muilkorf geen optie?
Rieneke1
10 jaar geleden
Willen ze de hond kwijt dan? Anders is het misschien een idee er een gedragstherapeut bij te halen?
Rieneke1
10 jaar geleden
Is een medische oorzaak uitgesloten trouwens?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Viridiflavus
Beter geen honden eigenaren toe staan. Het is bijna altijd een fout in de opvoeding waardoor een hond ongewenst gedrag vertoont. Beter zeg je: "3000 mensen worden per jaar gebeten door het falen van honden eigenaren."
Ivana
10 jaar geleden
@Viridiflavus. Zal ik even een lijst geven van de meer dan geweldig fijne dingen die je met een hond kunt beleven en van de waardevolle toevoeging die een hond aan een mensenleven kan geven?
Vraag aan blinden en hulpbehoevenden wat hun hond voor hen betekent. Vraag aan eenzamen hoe fijn het is dat ze buiten worden aangesproken door andere hondenbezitters zodat hun eenzaamheid minder zwaar op hen drukt. Kijk naar 'aai-honden' die in ziekenhuizen en bejaardenhuizen de pijn even naar de achtergrond verdringen.
Vraag aan mij hoe ik na een operatie binnen drie dagen weer het bos inging, inclusief drain, om weer helemaal gezond te worden.
Een hond is GOUD als je hem geeft waar hij recht op heeft en van hem eist wat je van een echte hond mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana : ik wil je nog een keertje Plussen + ... prima verwoord wat een hond kan zijn en vaak is voor veel mensen, mits goed opgevoed en goed behandeld ;-))
Ivana
10 jaar geleden
Dwjm, op je toevoeging:
Teefjes zijn niet vanzelf makkelijker dan reuen, dat is een misvatting. Het feit dat de hond iets aan zijn poot heeft, houdt niet automatisch in dat de hond mag bijten als zijn baas de poot aanraakt. het getuigt wel van onvakkundige behandeling en een gebrek aan vertrouwen wat de hond in zijn baas heeft.
Dat je niet over je eigen hond mag heenbuigen is niet juist, Als de hond je ouders als leiders zien, zal hij dat niet als bedreigend ervaren. Dat geldt wel voor buitenstaanders en ook voor alle honden, dat hoort een buitenstaander nooit te doen.
Als de hond al beet toen de Jack nog leefde kunnen er twee dingen aan de hand zijn, of de hond was en is heel onzeker en heeft een vorm van angstagressie (wat door de therapeute gezien had moeten worden) of hij was toen al de leider van de (kleine) roedel en heeft het wegvallen van de Jack dus geen invloed op de rangorde gehad.
De Grand Basset is een brak, leeft graag in een meute en heeft zeker werk of vervangend werk nodig. Lees over de karaktereigenschappen op de volgende site http://www.bgvclub.nl/rasinfo/karakter-2/
Daar kan je lezen dat deze hond het heft in handen neemt als hij niet zeker is van zijn baas en dus zijn eigen plan trekt.
Weet je zeker dat de hondentherapeut die naar de hond heeft gekeken gecertificeerd was? Het is namelijk een vrij beroep en er zit heel wat kaf onder het koren. Goede adressen vraag je aan de dierenarts.
Als je ouders meerdere honden hebben gehad, is dat niet automatisch een garantie voor een juiste opvoeding, zeker niet als ze zo drastisch van ras zijn veranderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viridiflavus, huisdieren hebben wel degelijk een functie in een gezin. Kinderen leren zo liefde geven. De grootste kwaal is vaak de onwetendheid over het dier en het vaak willen behandelen alsof het een mens is. Net als kinderen opvoeden een kunst is, is dat met huisdieren ook. Eerst goed informeren, en dan het dier binnenhalen.
Ook voor bejaarden en alleenstaande is het helend. Het werkt anti-stresserend. Ook is hier weer van belang de nodige kennis te bezitten.

Antwoorden (6)

Als het bijten na meer dan een jaar begonnen is, moet je de oorzaak in de opvoeding van de hond gaan zoeken terwijl hij reeds bij jullie was. Daar is iets mis gegaan.
Vaak aan de poten zitten hebben de meeste honden niet graag. Doe nooit iets wat ze niet leuk vinden, is trouwens voor niets nodig. Een boekje of eens zoeken op het net kan al veel helpen.
Ken je Cesar Millan? Hij is de beste hondenfluisteraar ter wereld. Ik geef je een paar linken, ook eentje van You tube. Je vind daar vast wel iets om het gedrag van het baasje te veranderen, zodat de hond ook veranderd.
Streng zijn of straffen is niet de beste methode, belonen als het goed gaat is voor beide partijen het prettigst, en geef veel beter resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Doe nooit iets wat ze niet leuk vinden?
Ik doe regelmatig dingen die mijn dieren niet leuk vinden maar wel moeten accepteren. Denk aan oogje schoonmaken, dik pootje controleren, het gebit inspecteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn zaken die moeten, het spuitje bij de dierenarts hebben ze ook niet graag. Ik zie echter vaak mensen die allerlei toeren uithalen met hun hond waaronder ook zonder reden aan de poten zitten. Kom eens naar mijn hond zien? Je zal versteld staan wat dat beestje allemaal kan, en hoe tevreden hij is. Vaak zie je mensen heel de dag praten tegen hun hond, eveneens overbodig. Nu zeg ik weer niet dat je geen bevelen mag geven of een woordje om te belonen. Als je alles zo letterlijk oppakt...
Ga er steeds vanuit dat je hond een verstandelijk vermogen heeft zoals een kind van 3 jaar, dat eens hij 10 jaar oud is nog steeds zoals een kind van 3 is, ondertussen kan die heel veel geleerd hebben, dat wel.
Rieneke1
10 jaar geleden
Goed dat je je uitspraak even verduidelijkt fader!
["Mijn ouders vinden het lastig hem aan te pakken en streng te zijn."]
Het lijkt alsof dit de eerste hond van je ouders is.
Een hond moet, net als een kind, weten wie de baas is, wat de grens is, wat mag en wat niet. Het enige wat van het begin af aan zinvol was geweest is: streng en consequent zijn en allebei dezelfde regels hanteren...

Dat kan trouwens ook een reden zijn dat de hond nu bijt, als je ouders verschillende regels gebruiken, weet de hond niet meer waar hij aan toe is, wordt onzeker en gaat bijten!

["Mijn ouders kregen de hond toen hij 1 jaar was, het bijten is 1 a 2 jaar later begonnen. Hij bijt op momenten dat ze iets van hem willen, zoals aan zijn poten zitten. Het bijten gebeurt steeds vaker en wordt heftiger."]
Een hond van één jaar kan en moet zeker nog opgevoed worden.

Er is kennelijk niet één leider in deze roedel, want dat is het : je ouders en de hond zijn samen een roedel en honden hebben een leider nodig die vertelt wat er wel en niet mag. Als je ouders dit kennelijk niet zelf kunnen [opvoeden] dan zou een opvoedcursus zeker aan te raden zijn.

Als je ouders dit niet meer willen of aankunnen, zou afstand van de hond een oplossing kunnen zijn.
Allereerst kan castratie helpen en daarna zelf nog een poging wagen. Als je ouders bang zijn inmiddels voor het bijten, dat vaker en heftiger is geworden, zou ik er niet aan beginnen, een hond voelt angst en een leider die bang is, daar hebben we niets aan.

Tip : consequent zijn.
Tip : cursus volgen
Tip : één roedelleider
Tip : nooit boos worden
Tip : geduldig blijven
Tip : castratie kan helpen [dierenarts advies vragen]
Tip : bij afstand doen, asiel bellen en alles vertellen
Tip : beter via asiel nieuwe eigenaar zoeken, zij hebben ervaring.

@Djwm, ik hoop dat jullie mee verder komen, succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
@Djwm, ik hoop dat jullie _HIER_ mee verder komen, succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vergat nog te vragen of jullie al bij de dierenarts geweest zijn voor een algemeen onderzoek? Is er een reden dat de hond zo gevoelig is als je aan de poten zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus.
Het is onmogelijk van hier uit te beoordelen hoe de situatie precies in elkaar zit. Er zijn nl. verschillende vormen van agressie.
Meestal is het gedrag (onbewust) aangeleerd. In dat geval zal een sterilisatie niet helpen. Wanneer de hond voor herplaatsing wordt aangeboden (bijv. op marktplaats) is het verstandig de hond toch te laten helpen om te voorkomen dat hij in de broodfok wordt ingezet. Dat leidt weer tot een uitputtend bestaan voor de hond en veel(gestoorde) nakomelingen.
Een extra punt kan de herkomst van de hond zijn. Hoe is hij grootgebracht bij de fokker? Is hij voldoende gesocialiseerd? Wat is zijn (ras)achtergrond en hoe zit zijn denkpatroon in elkaar? Hoe gedraagt hij zich in bepaalde situaties? En: is de interpretatie van de eigenaren juist?
Er bestaat ook nog angst agressie. Dit is een van de moeilijkste soorten agressie om af te leren of om te buigen naar goed gedrag. Het ligt aan de eigenaren in hoeverre ze in staat zijn de hond hierin te begeleiden. Als het gedrag al te ver gevorderd is, is het heel moeilijk voor de meeste mensen dit op eigen houtje dit te doen.
Ik raadt jullie dringend aan om een gedragstherapeut te consulteren. (Overleg van tevoren met de dierenarts om medische oorzaken uit te sluiten.) De therapeut kan de situatie ter plekke bekijken, een behandelplan uitstippelen en samen met de eigenaren een rapport maken. De eventuele nieuwe eigenaar weet dan waar hij aan toe is. Ook wanneer de hond naar een asiel moet kun je precies vertellen waar het mis is gegaan. Het lijkt me in het laatste geval dat er een ervaren nieuwe eigenaar moet gezocht moet worden voor de hond.
Wacht niet te lang met het ondernemen van actie. Als de hond iemand ernstig verwond, en nog meer kwalijk gedrag leert, kan het te laat zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is lastig om advies te geven met zo weinig informatie.

Ik zie voor mij een hond van een klein ras. De eerste hond van je ouders. De hond is uit het asiel gehaald of bij mensen vandaan die bij nader inzien de hond toch niet de aandacht gaven die iedere hond verdient. Dat wil zeggen: genoeg uitlaten, behoorlijk opvoeden, goed voer en duidelijke regels.

Je ouders zijn er blij mee en trots dat ze nu ook een hond hebben die al zolang op het verlanglijstje stond. Het hondje mag veel, mag ook trekken aan de lijn, want hij is klein genoeg om geen pijn in de armen te krijgen en je merkt het nauwelijks.
Als er visite komt krijgt hij ook een koekje anders is het zo zielig en je wilt niet dat hij gaat blaffen om het koekje af te dwingen, want dat is hij zo gewend...

Kort en goed (slecht dus..!) het hondje weet wat het wil en hoe hij iets gedaan moet krijgen. Te zelfde tijd komen je ouders er achter, dat het toch een beetje vervelend is dat "Fikkie" alsmaar meer eist. Als hij dan ook nog dreigende 'taal' uit gaat slaan en zijn bek gebruikt, zijn je ouders hoogst verbaasd en geïrriteerd.
De ellende is al tijden daarvoor ontstaan: geen kennis van opvoeden en een grote mate van verkeerde 'liefde' voor de hond.

Zeg maar als dit verhaal niet klopt met de werkelijkheid!

Je ouders moeten dus bereid zijn helemaal van voor af aan te beginnen met een beter inzicht en kennis van de aard van 'de hond'. Dat kan alleen als ze die inzet er voor over hebben. Als start is er een hondentherapeut nodig die voor rond de 85 euro een plan opstelt naar aanleiding van een gedegen diagnose van alle kronkels. Is de boel goed op een rijtje, dan een aanvullende hondenschoolcursus om ook de bazen meer inzicht bij te brengen.
Hebben ze het allemaal wel gezien en zijn ze ontmoedigd door de hele ervaring, dan is afstand doen de enige oplossing en beter voor baas en hond. MAAR het hoeft niet zo'n erg groot probleem te zijn als deze houding van de hond er langzaam is ingeslopen. Dit soort aangeleerd gedrag is er binnen een paar dagen, met een andere houding naar de hond toe, uit te halen. De hond wordt veel gelukkiger als hij de regels mag volgen die voor een goed hondengedrag noodzakelijk zijn.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral je laatste zin heeft de doorslag gegeven om een + te plaatsen.
Heel weinig hondenliefhebbers weten dat.
Mijn zuster die 2 hondjes heeft vind dat ik veel te veel discipline eis van mijn hond, terwijl zij met haar honden niets gedaan krijgt en ze moddervet zijn. Ze behandelt ze als mensen, die eten ook 3 keer per dag zegt ze dan.
Een hond die luistert hoef je niet te straffen en voelt zich uiteraard prima. Als hij leider van de roedel zou worden, is het voor een hond bijzonder onaangenaam dit te zijn, wanneer er mensen deel uit maken van zijn roedel. Eén hond kan verschillende andere honden de baas blijven, maar zijn baasje(s) kan die niet overheersen. Dan krijg je hondengedrag zoals de vragensteller beschrijft bvb. Ik vind dat je niet pers se streng moet zijn, maar vooral met beloningen moet werken, dus goed zijn voor je hond. Een hond kan je leren luisteren door te straffen, maar zo krijg je een angstig zielig diertje. Leren luisteren door beloning levert steevast een vrolijk en tevreden dier op. Wel moet je assertief zijn, en steeds bij je stuk blijven, nooit je zelfbeheersing verliezen. Steeds wanneer je een commando geeft zijn naam noemen, daarom dat je best een korte maar klinkende naam geeft. Ik heb geen hondentherapeut nodig, maar als ik Cesar Millan bezig zie, is het hopeloos gesteld met heel wat hondeneigenaren. Niet de hond maar de baasjes gaan in de fout, en zij moeten een opvoeding krijgen zodat ze de behoeften van een hond leren kennen.
jodyenboyke
10 jaar geleden
Methode Cesar Milan is achterhaald, evenals de "roedelleider", dominantie-theorie e.d.
Leiding nemen (=veiligheid bieden, duidelijke regels, drinken en voedsel) en positief belonen zijn de huidige inzichten.
Ivana
10 jaar geleden
In onze mensenmaatschappij kan een hond niet zonder menselijke leider. Hij moet aan de hand van regels kunnen functioneren in een wereld die eigenlijk de zijne niet is. Op zich is dat al heel knap. Wij zijn er om hem die regels bij te brengen. Dat is niet hetzelfde als overheersen of onderwerpen. Dat is duidelijkheid scheppen en sturen. Zonder ons en ons leiderschap zal het merendeel van de honden hun eigen plan trekken en dat strookt niet met de veiligheid voor hond en mens.
Dus wat je ook af wil wijzen, je zal je hond tot steun moeten zijn en roedelleider moeten zijn. Dat heeft niets te maken met kwaadheid, ongeduld, woede en overheersing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodyenboyke Achterhaald of niet, het schijnt goed te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Warning, Cesar Milan is achterhaald! Wat een onzin. Zijn methode werkte perfect. Ga je nu beweren dat ondertussen de honden veranderd zijn?
Een methode die goed werkt, werkt binnen 100 jaar nog goed. Ik heb 10 tallen afleveringen met bewondering bekeken op NG en DC.
zoals jodokus al zei: als dit je eerste hond is denkt die hond dat HIJ de baas is maar dat is niet zo hij bijt vanwege defensie/dat ie iets niet wil. deins niet terug als ie bijt wees streng laat hem zien dat JIJ de baas bent het lijkt zielig maar zodra hij weet wie de baas is zal hij waarschijnlijk niet meer bijten. als ie dat nog wel doet dan moet je naar de dierenarts ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jodyenboyke
10 jaar geleden
Je hoeft niet de baas te zijn, maar je moet leiding geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat geldt misschien bij mensen, maar bij dieren die in groepen (roedels) leven is de leider ook de baas.
het moet zo zijn dat JIJ de baas bent dus corrigeren als hij iets doet wat je niet wil hiermee speel jij dus de baas en gedraag je ook als een leider als je bijvoorbeeld een trekspelletje doet moet JIJ winnen.

ik heb zelf ook een hele dominante teef maar als jij de baas bent dan word het je beste maat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Annew, het is goed om een onzekere hond ook eens te laten winnen in het spel, dat verhoogt bij de hond het vertrouwen in zichzelf en maakt de hond minder angstig. Opvoeden is niet altijd zwart-wit en soms moet de de regels een beetje loslaten.