Wat mogen katten eten en niet eten?

Thuis heb ik twee hele lieve katten. Het enige probleem is dat ze altijd op zoek zijn naar wat extra eten en dat soms ook te pakken krijgen. Mijn vraag is dus wat ze absoluut niet mogen eten en wat wel. Dan kan ik voorkomen dat de katten niks eten wat helemaal niet goed voor ze is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

in de link hieronder staat een hele lijst met wat katten wel/niet mogen eten
ze mogen bijv. geen: alcohol, alfalfa, amandelpitten, abrikozenpitten, avocado, azijn, belladonna, beuk(nootje)
en wel: kattenbrokjes, natvoer, kattensnoepjes, kattenmelk, water, rauw vlees (behalve rauwe vis en rauw varkensvlees), rauwe botjes (bijvoorbeeld kippenvleugel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Rauwe vis is geen probleem, maar met mate, zeker als het roofvis betreft.
Rauwe botjes zijn al helemaal geen probleem, het zijn juist de botjes die verhit zijn geweest die kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja rauwe vis is dus beter dat ze het niet eten en je geeft je kat toch geen bot!?!?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De botten die aan een rauwe kippenvleugel of nekje zitten,die mogen ze zonder problemen opeten.

Nog een kleine toevoeging: Chocolade is helemaal uit den boze,dit is puur vergif voor katten,maar ook voor honden.
tinus1969
10 jaar geleden
Kort samengevat: Een kat mag vlees, met alles er op er aan, en verder niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er een link bijgezet wat er wel/ niet mogen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn antwoord klopt toch gewoon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag juist wel en ja je antwoord klopt,we hebben alleen een aanvulling op je antwoord gegeven. ;-)

Andere antwoorden (2)

Kijk uit met dingen die zout bevatten. Veel katten kunnen niet tegen (koffie)melk, kaas of andere melkproducten. Suiker is ook niet gezond. Chocolade is voor katten vergif, net als koffie. Wellicht heeft je dierenarts een lijstje met zaken die slecht zijn voor je katten.
Wees slim: wanneer je bijv. vlees ontdooit, zet het dan in de koelkast of een keukenkastje. Zo kunnen ze er niet bij.
Binnen katten of jonge katten vervelen zich sneller. Probeer eens een voerbal of verstop de brokjes op verschillende plaatsen. Zo trigger je het natuurlijke jachtgedrag. Dan raken ze hun energie op een andere manier kwijt. Daardoor zullen ze minder de neiging hebben om eten te stelen.
Om het vlees of de brokjes die je nu voert te vervangen is het raadzaam brokken te kiezen die qua samenstelling lijken op rauw vlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis nog chocolade en geen varkensvlees. Ook niet gekruid vlees. Vooral kruidig eten is slecht voor katten. Rundvlees mag wel..