ons mannetjes kleurdwergje wil niet dekken, het vrouwtje wil wel en beklimt het mannetje, wat kunnen we hieraan doen?

wij moeten voor school een fokproject doen. (ik weet het beetje rare tijd, vonden wij ook al, maarja, school he) we hebben nu al twee keer het vrouwtje bij het mannetje in het hok gezet en de eerste gebeurde er niets en de tweede keer ging het vrouwtje op het mannetje zitten! Het mannetje toonde totaal geen interesse. Weten jullie hoe we dit misschien kunnen stimuleren zodat ons project wel lukt? Het mannetje is kleurdwergje van bijna een jaar en het vrouwtje is anderhalf jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:-/
Wat is dat voor school?
Summo
10 jaar geleden
Is het echt de bedoeling dat er dan jongen komen? Wie gaat daar voor zorgen na de geboorte? De asiels komen al om in de boventallige dieren. Het is vast niet aan jullie dit aan de kaak te stellen op school maar ik hoop dat iemand van jullie ouders dat dan doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, we zijn al het hele schooljaar met dit project bezig, we moesten vanalles uitzoeken en een fokdoel opstellen enzo, het is niet zo van hier heb je 2 konijnen en zet ze maar bij elkaar, we moeten wel echt alles heel zorgvuldig en met goede afspraken doen. Als dit gelukt is en we hebben konijntjes moeten we deze verkopen aan particulieren. Ik ben het er ook absoluut niet mee eens en ik heb dit ook al meerdere malen over geklaagd maarja... Zo'n school heeft nu eenmaal macht.... Heel irritant. Maarja even terug naar mijn vraag, denk je dat dit nog gaat lukken? Ohja, ik kan dit niet aan mijn leraar vragen want hij weet het niet -.-'

Antwoorden (1)

Voor je de dieren bij mekaar zet moet je zien of je voedster klaar is voor de paring. Is dit het geval dan zal de vagina fel rood gekleurd zijn. Sommige voedsters geven zelf aan dat ze willen gedekt worden door met stro in de bek rond te sjouwen.
Breng steeds de voedster bij de ram. De voedster is sterk territoriumbewust en zou anders de ram kunnen aanvallen. De ram op zijn beurt zou worden afgeleid door zijn nieuwe omgeving en op die manier geen aandacht besteden aan de voedster. Het gewenste resultaat zal in beide gevallen uitblijven.

Volg deze stappen
1. Zet de voedster in het hok van de ram
2. De ram zal de voedster beklimmen en trachten haar te dekken.
3. Als de voedster tot paring bereid is zal ze het achterlijf en staart oprichten
4. Als de paring gelukt is zal de ram met een licht knorrend geluid van de voedster afglijden en omvallen.
Je doet er goed aan dit 2-4 keer te herhalen. Door dit proces 6 tot 12 uur later nog eens te herhalen verhoog je het aantal jongen dat zal geboren worden.
De voedster is soms zo hitsig dat ze achter de ram holt en hem zelf wil bestijgen. Zo lang dat ze niet echt begint te bijten kun je haar beter laten betijen. Er moet dan even strijd geleverd worden voor het overwicht.

Geef ze even de tijd aan elkaar en de omgeving te wennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja maar dat is het hem juist! Dit hebben we allemaal gecontroleerd en de voedster heeft een rode vulva. ze wil ook heel graag. ze bestijgt zelfs de ram. ook hebben we de voedster bij de ram gezet, zoals het hoort. maar de ram toont gewoon totaal geen interesse in de voedster. snuffelt niet eens ofzo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb even geduld, als dat na een paar dagen nog niet het geval is, dan is de kans dat het nog lukt heel klein.