Is het verwaarlozing als je je hond niet normaal uitlaat?

Buren van mij hebben een hond die ze niet normaal uitlaten, ze doen de deur open en de hond kan zelf zn behoeften gaan doen in de gemeenschappelijke tuin en de daaraan grenzende tuinen van bewoners. Dus als het zomer is en warm dan gaat het waarschijnlijk behoorlijk stinken ook nog!
Andere buurtjes klagen hier ook over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Ik vind van wel! Ook al krijgt het beestje eten, drinken en een knuffel. Een hond heeft ook behoefte aan beweging! Als je kiest voor een hond, moet je er ook goed voor zorgen, vind ik. De hond heeft er niet voor gekozen dat hij bij jou woont..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het ligt er aan wat voor soort hond het is.
Is het een middelmaat tot grote hond, dan hoort het beestje voldoende lichaamsbeweging te krijgen en zal hij 3 á 4 keer per dag moeten wandelen.

Is het een heel klein hondje (formaatje chichu) dan volstaat een rondje rausen in de tuin prima. Deze honden lopen niet zo heel ver.

Maar los van verwaarlozing, is het natuurlijk niet de bedoeling dat de hond in andermans tuinen gaat plassen en poepen. Als buren mogen jullie daar best wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vind dat verwaarlozing en gemakzucht.
Als je zo'n dier aanschaft heb je verplichtingen tegenover je omgeving en het beest zelf.
Want het is toch veel leuker voor mens en dier om in gezelschap te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is, naar mijn idee, verwaarlozing. Duidelijk (in mijn ogen) dat deze mensen, jouw buren, totaal niet geven om het hondje.
Wat je kan doen is deze mensen aanspreken dat je het op prijs zou stellen als deze hondeigenaren de drollen netjes opruimen.
Je kan ook de dierenbescherming inlichten. Maar ik ben bang dat dat weinig zal opleveren.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok.. je hebt dus te maken met asocialen. Waarschijnlijk kan je er niks mee. Mee leren leven dus. Of de politie inschakelen maar die doen er waarschijnlijk ook niks mee.
Of de hond verwaarloosd wordt kan je zo niet zeggen, misschien is hij oud en kan niet zo lang meer lopen. Of is hij ziekelijk, wij hebben een klein hondje wat erg vatbaar was een hele periode en hebben toen ook het advies gekregen om niet met hem te gaan lopen omdat hij snel vanalles 'opdeed' . Onze oude hond was blind en was erg angstig zodra we de tuin uitgingen omdat hij natuurlijk niets meer zag, deze hebben we toen ook in de tuin "uitgelaten", maar wel alles gelijk opgeruimd natuurlijk en regelmatig de tegels goed schrobben.
Als je een gezamelijk tuin hebt kan je dit niet doen vind ik, tenzij je het overlegt met je mede tuin gebruikers en alles netjes opruimt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de hond en de tuin, onze hond vroeger kwam ook bijna niet van het terrein af, tenzij wij graag wilden wandelen (en dat kwam nogal eens voor) maar hij had een groot erf en weiland tot zijn beschikking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan passen ze er niet op, je hoort je hond wel in je eigen tuin te houden, en ja dan is het verwaarlozing.
Het is zeker verwaarlozing te noemen. Iedere hond moet eenhalf uurtje op een dag ergens kunnen hollen.
Maar wat het nog meer is: overtreding van de regels. Honden mogen niet los op gemeenschapsgrond wonen.
Ik zou me even laten informeren over de gemeenteverordening die er op dit punt is. En dan misschien samen met andere buren, deze buren eropaanspreken. Misschien weten ze het niet. Of misschien zijn ze gehandicapt. In het laatste geval kan je als buren aanbieden de hond voor hun uit te laten bv.
(ik zoek naar een vriendelijke manier om het ze duidelijk te maken); De politie kan het ze, als de gemeenteverordening daar aanleiding toe geeft, gaan uitleggen. Ten laatste kan je ze, samen met de buren zelf een brief sturen, of door een advocaat laten sturen.
Als er sprake is van ""huur"" kan je ook de verhuurder iets laten doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
wonen, moet zijn lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is het niet. Ik heb zelf aangifte gedaan tegen mishandeling van een hond. Ik kreeg als reactie dat iedereen zelf mag weten hoe hij/zij de hond opvoedt mits de hond huisvesting heeft, eten en drinken en vachtverzorging.