Ik heb mijn hond geleerd om de post uit de voordeur-sleuf te halen en voor mijn voeten neer te leggen. (binnen een half uur geleerd) Dit heb ik als volgt gedaan: stop koekjes in een krant en plaats deze in de voordeur-postsleuf. ga met de hond naar de voordeur en laat hem daar zitten. Dan pak je de krant en zeg je: "zoek krant" terwijl je de krant druk heen en weer beweegt, wat de hond nieuwsgierig maakt. hij gaat dan druk snuffelen aan de krant. Herhaal dit een aantal keer, en ga steeds verder weg staan van de voordeur. De hond weet nu de link tussen krant=koekjes. Ga op je bank zitten en zeg tegen de hond: zoek krant. Hij zal nu als een idioot naar de voordeur rennen om de krant te pakken. De ene keer wel koekjes in de krant leggen de andere keer niet. Dan uiteindelijk doet hij het altijd. In eerste instantie kreeg ik de krant volledig aan vlarden gescheurd van de hond aangeboden, maar na een tijdje legde hij de krant en overige brieven heel netjes voor mijn voeten neer. Ook het geluid van de postbode die iets in de brievenbus stoptte zorgde ervoor dat hij direct voor de voordeur stond! :) Daarna was het overbodig om nog koekjes te gebruiken, en deed hij het met veel plezier!