Waarom geven honden een voorpoot als je om een pootje vraagt en geen achterpoot? kunnen ze dat niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Omdat ze daar vaak op zitten wanneer ze een pootje geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen wij ook, het is niet zo makkelijk om je achterpoot te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we ze dat zo leren en dan belonen, en natuurlijk is dat makkelijker voor de hond dan de achterpoot geven, echter dit kan je hem absoluut wel aanleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik probeer het me voor te stellen, een hond die, wanneer je om een pootje vraagt, zich omdraait, met z'n kont naar je toe gaat staan, op de voorpoten leunt en z'n achterpoot naar je uitsteekt...
Knappe hond, op naar het circus zou ik zeggen!

Maar alle gekheid op een apporteerstokje:
Het is allemaal aangeleerd gedrag natuurlijk.
Het beestje heeft met eindeloos oefenen geleerd dat hij zijn rechter-cq linkervoorpoot ophoudt, als hij het woord 'pootje' hoort. (Meestal in ruil voor een koekje).
Hij had ook bij het commando 'pootje' aangeleerd kunnen krijgen om zijn achterpoot omhoog te zwiepen.
Het zit 'm dus in het aanleren van het commando.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel handig!
Als een hond een poot geeft is dat niets anders als een overblijfsel uit de tijd dat hij nog bij zijn moeder dronk. Het zogenaamde treden, een vragend gebaar om voedsel.

Wij zorgen ervoor dat onze huisdieren in het infantiele stadium blijven steken. Ze zullen dus een aantal dingen blijven doen alsof ze nog steeds pup zijn. Een poot geven, de voorpoot dus, is daar een overblijfsel van. Een bedelend gebaar dus. Het heeft niets te maken met gedag zeggen of zo.

De achterpoten gebruiken ze alleen voor voortstuwing en sommige honden krabben, nadat ze hun ontlasting hebben gedeponeerd, met de achterpoten over de grond om een geur door de omgeving te verspreiden als een soort markeringsvlag.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje
Ik droog mijn Bordeaux/Mechelaar van 52 kilootjes altijd af aan zijn poten, dat doe ik al zo lang hij er is. Ik hoef helemaal niks meer te zeggen, hij geeft eerst rechtsvoor, dan linksvoor, dan maak ik zijn buik schoon en meteen daarna geeft hij zijn rechterachterpoot en kort daarop zijn linkerachterpoot, zonder commando, gewoon aangeleerd gedrag. Mensen die het voor het eerst zien, geloven hun ogen niet, ik vind het heel normaal, de hond trouwens ook.
Je kan een hond heel veel dingen leren, maar als je hem eerst laat zitten en je vraagt om een poot dan geeft ie nooit zijn achterpoot, zoals eerder genoemd bij de antwoorden hij zit er namelijk op.
Misschien heeft er iemand ervaring met paardrijden en als je je paard verzorgt dan maak je zijn-haar hoeven ook schoon, het paard doet dat na een bepaalde periode ook werktuigelijk en zelfs op commando met haar achterbenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dito+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wel luchtgitaar spelen , hehehehehe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top antwoord. Ik heb het zelfs mijn poezen geleerd (oke ik moet toegeven dit gaat ver maar niets is zo verschrikkelijk als je huis vol natte poten als dit te voorkomen is! Mijn honden zijn dolblij als ze binnen komen en dat ze dit trucje moeten doen..... weer een snoepje extra :-)
Ivana
14 jaar geleden
Dit is aangeleerd gedrag en is normaal voor iedere hond die bij thuiskomst wordt schoongepoetst. Het zegt echter niets over de aangeboren neiging om de voorpoot aan te bieden. Daar werd om gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er werd niet gevraagd of het een aangeboren neiging is, wat ik van bovenstaande antwoorden begrijp is het zowel uit de pup-fase als aangeleerd
http://www.dag.nl/overige/beeld-faith-teef-poten-84252

Zie link. Misschien als je het bij deze hond probeert!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het hen aangeleerd hebt een voorpoot te geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een hond aanleert om een achterpoot op te tillen bij het commando (geef poot), doen ze dat. Als je ze aanleert om een (voor)pootje te geven bij het commando "Springen", doen honden dat ook.

Het is de associatie met het commando, een hond weet niet dat wij hem een commando geven dat overeenkomt met zijn actie. Het is natuurlijk logisch dat we de commando's verzinnen die lijken op de actie.

Ik word ook meestal wel een beetje nerveus als een hond zijn achterpoot optilt, misschien wordt het commando dan samengevoegd met iets anders...