mijn poes is zwanger en over 3 weken uitgerekend. wat moet ik nu doen??

dit word me eerste nestje en ik heb echt geen idee wat ik nu moet doen moet ik nog naar de dierenarts??
of iets anders.
vertel het me het alsjeblieft snel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zorg voor goede ontworming van de moederpoes, dit zorgt ervoor dat de kittens met zo min mogelijk wormen geboren worden. Haal je ontworming absoluut bij de dierenarts, want de middelen uit de winkel werken niet goed genoeg en ze geven er vaak verkeerd advies. Bij de dierenarts kunnen ze precies nagaan welk middel veilig is voor een drachtige poes. Zodra de kittens zijn geboren, geef je ze samen met moederpoes de eerste ontworming op 4 weken, daarna om de 2 weken tot aan 3 maanden. Vertel de nieuwe eigenaren maandelijks te ontwormen tot een half jaar en daarna 4 keer per jaar.

Geef de moederpoes zoveel te eten als ze wilt, de zwangerschap en het zogen vergt veel van haar reserves. Geef het liefst een goed premium voer voor zogende poezen, ook mag ze kittenvoer. Hoe meer ruimte de kittens gaan innemen in de buik, des te minder ruimte voor eten. Geef haar dus liever meerdere kleine porties per dag.

Je kan wat fijne plekjes creeren voor de bevalling, maar meestal zullen poezen zelf een plek uitkiezen en zich niks aantrekken van al die lekkere mandjes. Houd je kledingkast dus goed dicht... ;)
Zodra moederpoes haar plekje heeft bepaald, zorg dan voor warme dekens/handdoeken en scherm de plek af. De kittens koelen snel af, te zien aan dat ze piepend gaan rondkruipen op zoek naar warmte. Eventueel kan je dan een kruik of fles warm water met een handdoek eromheen in het nest leggen.
Tijdens de voorbereiding op de bevalling zal de poes wat onrustig gaan worden en een plekje zoeken. De weeen beginnen 12-24 uur voor de eerste geboorte. Laat de moederpoes zoveel mogelijk met rust maar houdt haar wel in de gaten. Schrijf op de tijdstippen op vanaf wanneer de poes begint met persen en wanneer de eerste kitten komt, na elk kitten hoort een nageoorte af te komen. Zodra je een vlies/ deel van het kitten ziet verschijnen moet het kitten binnen een uur geboren worden. Het vruchtvlies kan je, indien nodig met de vingers kapot maken en verwijderen. De moederpoes eet en likt het verder op. Ook de nageboorte eet ze op. De volgende kitten volgt meestal binnen een half uur, bij stevig doorpersen, maar de poes kan ook een pauze hebben zonder persen van een kwartier tot 2-3 uur. Ze kan zelfs even een tukje doen tussendoor. Gaat ze weer persen, dan moet de volgende kitten er binnen een half uur zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toen ik nog jong was kregen wij ook een nestje kittens, het was en verrassing destijds, maar we hebben het zo gedaan: de moederkat had een doos uitgekozen en daarin hebben wij toen een lekkere deken gelegd. De moederkat zou ik in ieder geval laten checken door de dierenarts, en die kan jou dan nog meer advies geven. Toen onze kittens er waren hebben we geluk gehad met de moederkat, ze was een uitstekend moeder, gaf ze melk en als de kittens ontdeugend waren (en dit was vaak) hield ze ze goed in de gaten. Na een aantal weken eten de kittens langzaam ook katvoer mee. Zorg ervoor dat ze een veilig plek hebben in de huis, bij ons klommen ze overal in. En geniet ervan, het is super van die kleine hummeltjes te hebben. Als ze 6 weken oud zijn zal ik langs de dierenarts gaan om te kijken of alles klopt. Kortom, ga alvast langs je dierenarts en die verteld jou een goede plan voor actie voor jouw nestje :) Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kraamdoos maken

Toegevoegd na 34 minuten:
Geef de moederpoes in ieder geval niet op dit moment ontworming!! Dit kan schadelijk zijn voor de kittens. Een kraamdoos maak je van een een grote doos (geen bananendozen vanwege de pesticide) maak er een inkeping in. Ik leg er altijd eerst een handdoek in, daarop een kraammatrasje en als toplaad een flanellen dekentje. Zet de doos op een rustig en wat donkerder plekje in huis. Op het moment van de bevalling zal ze het meeste wel zelf doen. Hou goed in de gaten dat als ze weeen heeft, dit niet langer dan een uur duurt voordat het eerste kitten er is. Schrijf de tijden op en hou het goed in de gaten. Als je denkt dat de bevalling klaar is, zou ik even de dierenarts laten komen voor een oxytocine spuit te laten zetten. Dit wekt de weeen (en melkproductie) weer op en eventuele kittens die er nog zitten zullen waarschijnlijk geboren worden. (Alhoewel er soms wel 24 uur tussen het eerste en het laatste kitten kan zitten) Kijk in ieder geval goed of de placenta's heel zijn en allemaal meekomen.