De middelste vis is een Oranda met matige huidwoekering op de kop.

Toegevoegd na 6 minuten:
De kop van de oranda goudvis is echter heel speciaal en vooral opmerkelijk. Na het tweede levensjaar beginnen er allemaal knobbeltjes te groeien op de kop van de oranda. Deze knobbeltjes worden de hoed genoemd en zijn meestal vel rood, maar zwarte is ook mogelijk. De hoed van de oranda goudvis lijkt veel op die van de ranchu, maar is veel prominenter aanwezig.

Toegevoegd na 12 uur:
De oranda is er in vele kleuren en variaties en bestaat uit combinaties van rood, wit, oranje,geel, grijs, zwart en blauw.
Uw oranda is oranje met op de flanken wit en heeft slechts weinig hoedontwikkeling, wat gunstig is voor het dier: de harde huidwoekering verplaatst zich ook naar de kieuwen en maakt ze onbuigbaar, daardoor wordt van de ademhaling het uiterste gevergd, zodat goed zuurstofhoudend water noodzakelijk is.

Op de foto's 2 orandas met een duidelijke "hoed".
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar is het dan normaal dat hij oranje is want ik dacht dat orandas alleen wit met rood waren en in de winkel hadden ze allemaal hetzelfde patroon wit met oranje
Z512099
9 jaar geleden
Orandas bestaan in vele combinaties, de witte met oranjerode hoed is ook een oranda.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké danku!