De mens is ongeveer 16.000 jaar geleden begonnen met de domesticatie van de hond. Als jager/verzamelaar leidde de mens toen nog een zwervend bestaan. Vanaf ongeveer 10.000 jaar geleden vestigden steeds meer groepen zich in nederzettingen. Voor het eerst gebeurde dit in het Nabije Oosten. Het moment was aangebroken dat de mens op grote schaal dieren begon te houden en planten ging kweken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik sinds 1974..
Een lief hondje was het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hond / wolf en het schaap waren de "eerste" huisdieren, niet zo als we nu huisdieren hebben overigens. Ze hadden een nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en zo serieus ook;-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wanneer was dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanaf de mens overstapte van jager\verzamelaar naar agrariër, en in groepen bij elkaar ging wonen.
Een huisdier is een dier dat in of om het huis woont en leeft. In ruimere zin vallen ook boerderijdieren als paarden, koeien en geiten etc er onder (landbouwhuisdieren). Vroeger werden huisdieren voornamelijk gehouden om hun nut, bijvoorbeeld als waakhond, of een kat tegen de muizen. Tegenwoordig worden dieren vaak uitsluitend als gezelschapsdier gehouden. Het eerste dier dat door de mens om het huis gehouden werd, was de hond. In Nederland heeft meer dan de helft van alle huishoudens een huisdier. 22 op 100 Belgische huishoudens hebben minstens één hond en 23 op 100 minstens één kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een mooi antwoord.
Al in het stenentijdperk had de mens huisdieren. De eerste waren een vogel en een dinosaurus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Stenen tijdperk en dino's?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja @Rose Fred had een dino :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, wel grappig maar toch -
Misschien de kat. Er is een verhaal, ik meen van Kipling, waarin de kat zijn wilde gangetje ging en in een hol bij de holbewoners domweg bij hun vuur ging zitten om zich te warmen.
14 jaar geleden
Mensen hadden al vrij snel woningen (tenten of hutten) maar de CV liet nog lang op zich wachten en wat is dan handiger dan een paar koeien om het vooral 's nachts een beetje warm te houden.