Wat mankeren mijn aquariumvissen, ze bewegen snel met hun mond en de volgende dag zijn ze dood?

Sinds eind december de bak opnieuw ingericht. Nu heb ik iedere week één vis die de ene dag heel snel met zijn lippen beweegt, of hij de hele tijd aan het zoenen is, de volgende ochtend is hij dood. In 5 weken zijn er van 5 soorten steeds 1 dood. Dus 1 sumatraan, 1 prachtbarbeel, 1 vuurneon, 1 kanrdinaaltetra. Op de huid is niks te zien. Geen beschadigingen, stippen of wat dan ook.

Toegevoegd na 29 minuten:
de vis zwemt niet aan de oppervlakte, en het ziet er niet uit als lucht happen.
Toch vanmorgen maar weer eenderde water ververst.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
zuurstof tekort? klinkt dat ze happen naar zuurstof
bamibal
10 jaar geleden
Ja, zuurstofgebrek is een optie. Maar het kan ook dat er iets mis is met de waterkwaliteit. Heb je die al eens getest?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb vorige week nog eenderde water ververst.
pomp e.d. hetzelfde als voorheen, en toen nooit last.
Z512099
10 jaar geleden
Is het Nitrietgehalte nul ?

Het beste antwoord

De 2 meest voor de hand liggende oorzaken zijn zuurstofgebrek en een probleem met de kieuwen. Die eerste is het waarschijnlijk niet aangezien plantjes normaal gezien voor voldoende zuurstof zorgen als zo goed verzorgd worden. Zuurstoftekort komt dan vooral voor als er veel vervuiling is waardoor de bacteriën veel zuurstof verbruiken. Maar dan zouden ook zij het moeilijk moeten hebben en is de kans groot dat je al iets opgemerkt zou hebben.

Ga daarom eens na of de andere waterwaarden goed zijn, nitriet en ammoniak hebben o.a. een negatief effect op de kieuwen. Maar ook kieuwwormen zijn een voorbeeld van kieuwproblemen. Dus als je bevestiging krijgt van goede waterwaarden is een bezoek aan een gespecialiseerde DA een optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vissen hebben waarschijnlijk zuurstof tekort, dit kan komen omdat je filter niet goed geïnstalleerd is, waardoor het water niet voldoende in beweging is, je filtersysteem moet richting het wateroppervlak uitstromen. Als dit wel goed geïnstalleerd is, dan kan het zijn, dat je teveel vissen in je aquarium hebt, waardoor het zuurstofgehalte te snel daalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het filter is altijd goed geweest, daar heb ik niks aan veranderd.
te veel vissen zou kunnen, maar in dit tempo is dat probleem snel opgelost :-(
ik wilde max. 25 vissen in 200 liter ( lengte bak 1 meter, vissen max 4 cm lang per stuk). de aquariumspeciaalzaak zei dat ik er wel 40 of 50 in kon doen. Ik heb er nu 35, waaronder 14 kardinaaltjes, dus kleintjes. de grootste zijn de sumatraantjes, 7stuks, o,nee, nu nog 6.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de vissen ook nog de oppervlakte van het water opzoeken, versterkt dat het antwoord van Crea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet ook niet teveel verschillende scholen bij elkaar zetten. Beide vissoorten vereissen nogal wat ruimte. Ga eens naar een kweker, deze kan je veel meer over het houden van vissen vertellen, bij comerciële bedrijven weten ze vaak niet waar het probleem zich bevindt. Controleer je water eens wat vaker op kwaliteit. http://aquaria.plazilla.com/aquariumvissen-verzorging-voeding-en-kweek-van-de-sumatraan-barbus-tetrazona
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vaak kun je het water laten testen bij een dierenwinkel met een ruim aanbod in aquarium vissen, wellicht kunnen zij aangeven wat er mis is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Andere oorzaken, vooral slechte waterkwaliteit vind je hier:
http://www.dierendokters.be/info_vissen_ziektes.htm
De testen kun je ook gewoon kopen. Bedankt voor je reactie sander.
Waarschijnlijk hadden ze zuurstof te kort een oplossing hiervoor is een zuurstof pompje kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n zuurstofpompje haalt CO2 uit het water, een belangrijke voedingsstof voor planten die het deels omzetten in zuurstof. Zo'n luchtpompje is dus een erg slecht idee! Enkel in uitzonderlijke gevallen (veel vis en weinig planten of problemen) kan zo'n pompje een (tijdelijke) oplossing zijn.