Wat moet je doen als je hond ineens aangevallen word door een andere hond?

bij ons in de buurt woont een hond die ineens aanvalt....wat hoe moet je dan reageren, dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt en ik heb al 40 jaar honden

Toegevoegd na 26 minuten:
ze is zo klein, en haar belager is een vechthond

Toegevoegd na 2 uur:
de andere honden eigenaar kan er ook echt niks aan doen het gebeurt al hij ontsnapt, ze balen er nog zo van als ik, we wonen op het platteland dus geen tuin om even in te springen en ik ben ook niet zo goed ter been en zit dus op mijn scootmobiel........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is dan best wel balen! Als je op een scootmobiel zit ren je niet even makkelijk met je hond een andere kant op :-(
Ik zou kunnen zeggen, rij die hond aan als het écht nodig is, maar dan kom jij weer in de problemen dus dat zal ik maar niet adviseren dan.
Je hond niet meer uitlaten is ook geen optie. Die eigenaren zullen dan toch de hond vast moeten doen in de tuin dat hij niet meer kan ontsnappen. En jij kan helaas niet zoveel doen denk ik, want je kunt moeilijk je hond op een assertiviteitstraining doen.
Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scootmobiel + hond = geen goede combinatie.

Antwoorden (6)

het beste wat je kan doen is je hond loslaten..
en vooral niet tussen 2 vechtende honden gaan staan
als je jou hond aan de lijn blijft houden op moment hij of zij word aangevallen kan je hond zich niet verdedigen
je hond komt als t gevecht over is weer na je toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond is een roedeldier waarin de roedel de sterkste hond de leider is. Dit is de zgn Alpha hond. Als het goed is, zijn na het gevecht de rollen verdeeld en is het vechten over. Als dat niet zo is dan kan je spreken van gestoord gedrag bij de aanvallende hond. Als de eigenaar niet ingrijpt moet je proberen de alpha te worden over de aanvallende hond. Persoonlijk zou ik dat met een eind hout afdwingen. De volgende keer denkt hij eerst wel even na voor hij weer aanvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg ervoor dat beide uitlaters hun hond aanspreken.

waag het niet om te hond in zijn bek te knijpen, dan zal hij namelijk harder bijten. geef een niet-al-te-harde-maar-assertieve tik op zijn neus, aangezien dat het gevoeligste plekje is van de hond.

als de hond stopt en terugdeinst, zorg er dan voor dat hij in onderdanige positie tegenover zijn baasje ligt, zodat hij met dit gedrag stopt.

wees nooit aarzelend tijdens het hanteren van een hond, want dat voelt hij namelijk aan en maakt hij misbruik van de situatie. zorg er altijd voor dat je boven de hond staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
het helpt om naar the dog whisperer te kijken op national geographic channel. ik zou het baasje van de agressieve hond daar ook op wijzen om te kijken, want dat kan echt helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond wordt ook regelmatig aangevallen door een hond hier uit de buurt. Wat ik doe is in ieder geval mijn hond loslaten zodat hij kan wegrennen en verder de aanvallende hond een dreun of een schop geven als ik de kans krijg want die moet met zijn klauwen van mijn hond afblijven.

Inderdaad er niet tussen gaan staan of je arm er tussen steken want dan bijten ze jou en niet je hond gaan optillen want dan springt die vechthond tegen je op en loop jij ook gevaar.

Beter kun je een andere route nemen met je hond, doe ik ook tegenwoordig, om het risico te verkleinen want die vechthond zal er niet mee ophouden.

En verder de eigenaar aanspreken, als die aanspreekbaar is en anders melden bij de politie. Al kan die niets doen, als er iets op papier staat is het bij de volgende melding(en) wél duidelijk dat het een structureel probleem is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is erg vervelend, ik heb daar met 1 van mijn vele honden ook veel last van. Er is niets mis met deze hond, en deze hond is totaal niet agressief. Maar, hij heeft een erg dominante uitstraling. Ik woon nog helaas in een buurt waar veel mensen hun hond overal maar loslaten, ook al is het geen hondenuitlaat gebied. En veel honden, vooral de agressief-dominante, kunnen niet tegen de houding van mijn hond. Maar niet alleen deze hond word aangevallen, ook sommige van mijn andere honden. Ik zelf heb nu 4 flinke littekens van honden uit de buurt. Honden waarvan sommige baasjes zeggen "dat doet ie nooit".

Er is op veel plaatsen (zoals waar ik nu nog woon-het is zelfs mijn reden om te verhuizen), niet meer te spreken van de rangorde bepalen. Het territorium van de honden is zodanig afgenomen, dat er elke 2 meter wel een alphareu te vinden is.

Jouw toevoeging is heel belangrijk; een hondje van 8 kilo loslaten als een hond van 40 kilo agressief op hem afspringt? Dat kan absoluut niet! Jouw hondje zou het waarschijnlijk niet overleven. Ik heb helaas ervaring (als dierenarts) met honden die zijn aangevallen door andere honden. Veel honden, vooral die als pup uit oostbloklanden zijn gehaald (dierenwinkelpups) en stoerdoenerijhonden (vechthonden van stoere mannen vaak), zijn niet te vergelijken met wat in boekjes van 20 jaar terug staat. Uit laten vechten, dat is er vaak niet meer bij; honden zijn zo messed up, sociaal gestoord en agressief, ze weten niet meer wanneer een gevecht moet stoppen en blijven doorgaan.

Ik ben tegenwoordig al zó ver, dat ik niet zonder "wapen" uit huis ga. Ik heb een dogstop (een toeter met een enorm hard geluid), maar ook een paardenzweep. Verder helpt bij sommige honden enorm hard schreeuwen en je groot maken, maar niet iedere hond is daarvan onder de indruk.
Bij een echt klein hondje, wat ik doe en zou doen, is optillen en gewoon in iemands tuin springen desnoods. Maar goed, ik ben dan ook in een misschien iets te protectieve staat als het om mijn honden gaat.

Maar natuurlijk zijn dit allemaal geen oplossingen. Wel voor op het moment, maar niet voor altijd. Honden, of deze nou zwart, wit, jong, oud, vechthond, gezinshond...moeten gewoon echt aan de riem buiten het hondenuitlaatveld of eigen terrein! Er zijn té veel honden om te denken dat jouw hond wél los kan lopen.
Heb je al met de eigenaar gesproken? Vragen of deze zijn/haar hond aub aan een riem kan houden, .. ZIE TOEVOEGING (onder mijn reacties)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens een gevecht kan je ook dit doen: ferme tik op de neus van de hond. Wat ook kan, maar dit moet niet te hard ivm aftrekkingsgevaar, is naar achter trekken van de oren.
Ook: de aanvaller bij de achterpoten pakken en naar achter trekken, als kruiwagen zeg maar. Maar probeer een gevecht of aanval zoveel mogelijk te voorkomen. Probeer echt met de eigenaar te praten, maar wel op de manier die bij die eigenaar past. Sommige mensen kicken er namelijk alleen maar op als jij zegt bang ze zijn voor hun hond.
Je kan ook naar de politie gaan, maar daar heb ik (alweer: helaas) veel ervaring mee. Met alleen angst voor een bullebak kom je er niet. Je moet "bewijs" hebben, het liefste in de vorm van een gebeten mens. In mijn buurt had een hond 2 hondjes al doodgebeten, maar dat was niet genoeg. Toen deze hond op een van mijn honden afkwam, sprong ik ertussen en beet hij mij, en dat was pas aanleiding om de hond een muilkorf (!) om te laten doen. Een andere route lopen kan ook, maar wie weet wat je daar voor leuks tegen komt. Ik wil niet negatief zijn hoor, alleen de ervaring heeft me zo gemaakt ;) Ik vind het heel naar voor je, en hoop dat je een van mijn tips kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ken het. Hier ook een hond in de straat die katten doodbijt, konijnen uit hokken in de tuin sleurt en kapot trekt en kleine hondjes aanvalt. Voor grote is hij grappig genoeg bang.
Onze kat is ook zowat doormidden gebeten door dat dier, wij naar de politie, kun je er niet eens aangifte van doen omdat een kat een ding is volgens de wet!
Een aantal mensen, waaronder wij heeft er melding van gemaakt, man te horen gekregen dat hij zijn hond vast moet doen, loopt dat beest tijdens zijn afwezigheid los door de straat, komt de politie niet eens. Weet je wat ze zeiden: moet u maandagochtend de gemeente maar even over bellen :-S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede tips pijnboompitje! Ik ga het liefst ook niet meer zonder verdedigingsmiddelen de deur uit. Mijn hond is groot en heel lief maar daardoor weer een makkelijk slachtoffer. Afschuwelijk gewoon. Van mij mag de mijne flink terug bijten, maar helaas....
amc
13 jaar geleden
Ruitjeskleed; de volgende keer dat dat beest weer los door de straat loopt, bel dan de dierenambulance en zeg niet dat je de hond kent. meld dat er een loslopene hond door de straat loopt en zij moeten dan komen. De eigenaar moet dan voor alle kosten opdraaien.
Inderdaad, wanneer jij je hond nog aan de lijn hebt: loslaten. HJe hond ziet namelijk het eind van de lijn (daar waar hij loopt) als de rand van zijn territorium en dat verdedigt hij. Vraag ook de andere baas weg te lopen en enkel de naam van de hond te roepen. Zo van: "Kom we gaan weg, dit is geen gevecht waard". De roedeleider bepaalt namelijk wanneer er gevochten wordt en wanneer die baas een echte roedelleider is (dus de rangen zijn duidelijk bepaald), dan loopt haar/zijn hond achter haar/hem aan

Echter... wanneer het een gevecht op leven en dood is, dan de achterpoten van de beide honden pakken en ze uit elkaar trekken. Maar ook hier zit weer een addertje onder het gras. Wanneer jouw hond namelijk met een terrier aan het vechten is (een hond met klemkaken) dan scheur je je hond uit elkaar. Dus afhankelijk van wat voor honden er aan het vechten zijn, steeds een andere aanpak!

Bovenal is het beter voorkomen dan genezen. Ga het gesprek aan met de eigenaren van de vechthond. Je loopt namelijk kans dat je hondje als prooihondje wordt gezien en wanneer dit zo is zijn de gevolgen niet te overzien. Praat met die mensen!