Kan een kat op een balkon op de tweede verdieping?

Wij wonen in een flat op de tweede verdieping aan een drukke weg. Ik zou mijn kat graag de kans geven om ook op het balkon te komen, maar ik ben bang dat ze naar beneden valt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Helaas, ik heb het meegemaakt dat de kat van de bovenburen naar beneden is gevallen. Hij woonde daar al 5 jaar, dus het was geen "onervarenheid". Als ik jou was, zou ik er toch maar vanaf zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

die valt er echt niet af.
maar springen is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan wel. Vallen dat een kat niet zo snel.
Als een kat valt schijnt het wel vanaf een bepaalde hoogte te zijn eer dat hij kan "zweven" om zo op zijn pootjes terecht te komen. Ik denk, gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Katten komen altijd op hun pootjes terecht.

Wanneer je hem binnen wilt houden ander verhaal dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit kan prima. Wij hebben ook ooit op de tweede verdieping gewoond en lieten onze kat op het balkon naar buiten. Hij balanceerde af en toe best eng op de rand van het balkon, maar een kat heeft fantastisch goed evenwicht en het kwam altijd goed. Ze zeggen niet voor niets: Een kat komt altijd weer op zijn pootjes terecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. en Ja.
Zorgen dat de kat niet weg kan lopen via het balkon.
BV gaas lossjes tegen het de afscheiding spannen. Ze klimmen er dan niet zo makkelijk in en eroverheen.

Ik had wel de voorkant goed afgeschermd.
Ik was vergeten om de zijkanten goed af te schermen. De buren kamen vragen of ik mijn kat van hun bed wilden halen :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, gaat bij ons ook goed.
De eerste paar jaar de boel afgeschermd met plexiglas (wat een afgelopen herfststorm niet heeft overleefd).
Nu zijn ze (3) nog steeds nieuwsgierig, steken hun kop erdoorheen maar verder niks.
Dus: gewoon uitproberen en je kat een tijdje in de gaten houden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kat zal er wel afspringen maar hij springt alleen op iets wat 'ie kan zien, in geval van een balkon op de 2e verdieping lijkt me dat ook lastig. Een kat zal ook nooit ergens overheen springen als hij de andere zijde niet kan zien, bij een gesloten hek of muur springt hij er eerst op en dan aan de andere zijde eraf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
liever niet omdat het een drukke weg is, maar het kan wel eigenlijk als je op je kat let!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wij hadden vroeger een kat op de 2e verdieping, is er nooit afgevallen. Maak plateau waar ie op kan zitten en naar beneden kan kijken, hoeft ie geen waaghals toeren uit te halen om iets te zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja. Wellicht heb ik een beetje een vreemde kat, maar mijn kat valt regelmatig van het randje bij mijn raam. Gelukkig is dat de eerste verdieping en niet de tweede. Ook is hij al een keer uit een boom gevallen en had hij toen een teen gebroken. Heel vervelend en ook heel duur (dierenarts). Ik ken meer katten die van een balkon zijn gevallen, weliswaar op hun pootjes, maar dat is bij zo'n drukke weg als bij jou geen garantie.
Ik zou dan ook maar eens goed aankijken wat jouw kat doet. Is het een waaghals, of valt dat mee? Kan hij goed zijn evenwicht bewaren? etc etc. Laat hem sowieso de eerste keren niet alleen op het balkon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kans dat hij valt is klein (al heb je van die katten die het toch voor elkaar krijgen, maar je weet zelf het beste of je kat 'vallerig' is). Maar springen is van de tweede verdieping wel een reëel risico. Ik ken zelf meerdere katten die dat van de tweede verdieping gewoon doen.

In combinatie met de drukke weg is dat erg gevaarlijk. Wist je dat er zoveel ongelukken en 'ongelukken' (bijvoorbeeld moedwillige vergiftiging) met katten gebeuren dat een kat die buiten mag (of kan) lopen een gemiddelde levensverwachting van ongeveer drie jaar heeft?

Je kunt je kat wel op het balkon laten, maar (zeker de eerste tijd) je moet er wel bijblijven en opletten. Op een gegeven moment kun je beter inschatten of hij in de verleiding is om naar beneden te springen, en als hij dat niet doet, kun je hem vaker alleen laten. Maar dan nog zou ik het niet doen als je niet in de buurt bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk!!!
Mijn kat is een keer van de 6de verdieping af gevallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee!!

Een kat heeft misschien een goed evenwicht, maar als ze achter een vlieg aangaat, dan letten katten echt niet meer op. En dat een kat 'altijd op z'n pootjes komt' is leuk, maar van 2 hoog betekend dat dat alle 4 de pootjes gebroken zijn. Ik vind mensen die hun kat op het balkon laten gewoon onverantwoord. Als je graag wil dat je kat naar buiten kan op het balkon, zorg dan dat ze er niet vanaf kan vallen/springen door gaas te spannen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard hangt dit een beetje van je kat af. Aan de foto kan ik afleiden dat je een jonge kat hebt. Als je zekerheid wilt dat er niet iets met je kat gebeurd dan kun je de eerste paar keren er bij blijven. Ook kan je hem een tuigje omdoen aan een koordje.

Hoe je balkon er uit ziet is ook van belang. Als de kat makkelijk naar de buren kan, dan zal hij dat zeker proberen.

Het fabeltje dat katten op hun pootjes terecht komen, is gedeeltelijk waar. Een kat heeft (met nadruk op heeft) een overlevingskans als deze tussen de 3e en de 10e verdieping naar beneden valt. Lager dan de 3e verdieping heeft de kat te weinig tijd om zijn lichaampje in een goede positie te draaien. Boven de 10e verdieping is de valsnelheid gewoon te groot.