Waarom kan mijn hond niet zitten of kan ik hem dat niet aanleren?

ze zijden tegen mij :'Beweeg uw hand met het snoepje over de kop van de hond, zodat deze de nek volledig achterover moet strekken als hij snoepje volgt. Als de hond niet meer verder naar achter kan kijken zal hij vanzelf gaan zitten. Geef de hond nu pas het snoepje. '
maar mijn hond springt dan op mijn hand ofja hij springt dan , wat moet ik doen? En kan ik hem leren zitten op een 11 weken leeftijd? (puppy)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Je kan je puppy al van alles leren, maar stel je verwachtingen iets naar beneden af.

Het is heel goed dat je met "zitten" begint en de methode is prima, maar een pup van 11 weken is nog heel jong en het kan even duren voor hij het door krijgt wat de bedoeling is. Oefen daarom niet te lang, en probeer het de volgende dag gewoon op nieuw. Heb geduld!!

Toegevoegd na 2 minuten:
De hond moet ook nog leren om jouw "aandacht"te geven als je iets met hem oefent. Dit is heel moeilijk want ze zijn eerst nog heel erg snel afgeleid. Bovendien heeft hij nu nog helemaal niet door dat je iets van hem wilt, maar dat komt vanzelf..
Geduld, geduld, geduld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie filmpje op 030-0.33minuten dan zie je precies hoe ze het doet. Ze houdt haar hand met het snoepje zo dichtbij dat er niet te springen valt, de pup kan alleen maar gaan zitten of omvallen. Uit jouw omschrijving haal ik dat je je hand te hoog houdt en dan daag je m ook een beetje uit om te springen.
11 weken is helemaal niet te jong hoor, de ene hond is makkelijker te trainen dan de andere maar zitten lukt iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11 weken is nog jong, het duurt bij sommige honden even voordat-ie het begrijpt. Je zult het hem, met wat geduld, zeker kunnen leren.
De methode, die ik heb gebruikt bij mijn pup (voor het laatst 8 jaar geleden) is anders en misschien is dat voor jou en je pup prettiger.
Zorg dat de pup al wat moe is en train kort. Ga zitten met hem op de grond. Ik nam iets lekkers erbij als beloning, maar een knuffel of een beloning met de stem is ook prima.
Als je hond staat zet je hem met de zijkant naar je toegericht voor je. Je legt je hand op de achterkant van de bovenrug (boven de staart), je zegt "zit" en duwt heel zachtjes met je hand de kont naar beneden tot de hond zit. Je kunt ter ondersteuning gelijktijdig met de andere hand de onderkant van de kin iets omhoog drukken. Meteen met de stem belonen als hij zit en eventueel met iets lekkers. Dit herhaal je, totdat je merkt dat je hond afgeleid is. Het is wel zo, dat JIJ bepaalt wanneer je met oefenen stopt. Met zo'n jonge pup is dat dus echt een korte periode. Dit kan je een paar keer per dag doen.
Misschien werkt dit beter voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WendyH geeft inderdaad een goede techniek.
Een iets andere versie hiervan is; houdt je puppy goed in de gaten en houdt iets lekker bij de hand. Als je ziet dat je puppy uit zichzelf gaat zitten (zonder dat je hem aan het trainen bent) prijs die actie dan, zeg steeds "zit" en geef hem het lekkers. Blijf dit steeds herhalen. Uiteindelijk zal je puppy het zitten gaan associëren met het woordje "zit" en het krijgen van lekkers. Als hij dit eenmaal snapt, zal hij ook gaan zitten wanneer jij zegt dat hij dit moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je ene hand op zijn achterwerk en je andere hand tegen zijn borst kun je hem ook (voorzichtig) dwingen om te gaan zitten. Zeg daarbij luid en duidelijk 'naam' zit.

Ga op puppycursus: leerzaam, leuk en gezellig.