Is mijn valkparkiet nou een mannetje of een vrouwtje?

Aan gedrag en uiterlijk is vaak te bepalen welk geslacht een valkparkiet nou is. Qua gedrag is die erg knufferig schreeuwt om aandacht fluit fietfieuw na en probeert soms meerdere korte deuntjes te doen vertoont macho gedrag door met z'n vleugel te spreiden. Alleen vertoont die wel weer pop gedrag door zijn kont tegen de kooi aan te schuten. Elvis of elvislina haha is nu 10 maanden oud. Wie die ervaren is in deze soort kan aan de kleur zien welk geslacht hij heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.1K
Z512099
10 jaar geleden
Door het gedrag kan men ook het geslacht bepalen:
Fluit hij schril, hard en aanhoudend. Tikken: maakt hij met de snavel een roffelend geluid op de wanden van de kooi. Wanneer u contact zoekt zal hij terug fluiten? Dan is het een mannetje. Wordt er vrijwel niet gefloten, alleen maar wat gebrabbel, geen tikgedrag en tegenover u alleen wat brabbel? Dan is het een pop.

Antwoorden (1)

Het verschil man - pop is zeer makkelijk te zien bij de wildkleur daar de mannen een felgele kop en kuif hebben en de wangvlek is ook heel fel oranje. De poppen daarentegen hebben een beetje een vaal gele gekleurde kop en de wangvlek is vaag oranje. Aan de onderkant van hun vleugepennen en staartpennen zie je kleine gele dwarsstreepjes. Bij een man ontbreken deze. Als je een jonge wildkleur valk koopt dan ziet deze eruit zoals de pop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dit is een vrouwtje?