Wat zijn goede snacks voor een dwerghamster?

Ik wil mijn dwerghamster wel eens verwennen met wat anders dan gewoon hamstervoer.
Wat zijn groenten, fruit, granen (en eventueel andere soorten voedsel) wat ze mogen hebben.
En wat mag je ze absoluut niet voeren? (Snoep, koek, chips sowieso niet, maar misschien bepaalde groenten of fruit niet?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Zoek zelf uit wat je hamster lekker vindt. . Was wel alles goed! Suggesties: witlof, broccoli, andijvie, paprika, mais, selderij, spinazie, kool (denk bv. ook aan het loof van bloemkool), courgette, aubergine, avocado, wortel, appel, peer, kers, banaan en druif. Zorg voor afwisseling, zodat je hamster veel verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Wilde planten:
Je kunt ook wilde planten plukken. Geschikte planten zijn o.a. paardebloem, kamille,madeliefjes, muur, verse bladeren van een berk, els, beuk of hazelnootstruik, twijgen, bladeren en bloesemknoppen van fruitbomen. Als je wilde planten plukt, moet je ze niet plukken op plekken vlakbij de wegen en straten. Meestal zijn ze dan verontreinigd door bijvoorbeeld de uitlaatgassen. Ook zijn parken en bemeste weiden niet geschikt. Deze zijn bemest of bespoten en bij de parken kunnen ze ook besmet zijn (door bijv. de uitwerpselen van de honden). Ook zijn er giftige planten. Kijk bij de lijst van wat echt niet kan.

Wat kan nou echt niet?
Okee, hier komt ie dan, de lijst met verboden producten: chocola, chips, zure augurk, rauwe bonen, en verder al het 'mensen-eten' met veel suiker, zout en kunstmatige toevoegingen of dat plakkerig is. Ook de groene delen van tomaat, aardappel en wortel mogen niet. Dan speciaal over het verse voer: rabarber, ui, knoflook, boterbloem, zwarte nachtschade, coniferen, naaldbomen, eikenblad, dolle kervel, bolgewassen ( tulp, narcis, hyacint, krokus, etc.), klaproos, haagwinde, taxus, gouden regen, liguster, vingerhoedskruid, rhododendron, berenklauw, bilzekruid, bingelkruid, bitterzoet, bosanemoon, hondsdraf, hondspeterselie, ijzerhoed, klaverzuring, lelietje van dalen, monnikskap, sneeuwklokje, wikke, wolfsmelkachtigen, klimop, dieffenbachia, kroton, flamingobloem, amaryllis, christusdoorn, cactus en vetplanten, agave, aloe, alpenviooltje, anemoon, aronskelk, azalea, chrysant, clivia, cyclaam, dwergmispel, ficus, geranium, hennep, hortensia, hulst, kerstroos, kerstster, klimopbessen, lelie-achtigen, maagdenpalm, maretak, mirte, oleander, paasklokje, passiebloem, porseleinbloempje, rhisinus, slangenwortel, steekappel, varens, vijgenboom, lavendel, lupine, mahonia, pelargonium, sleutelbloem, wonderboom, blauwe regen, brem, biksboom, jeneverbes, kamperfoelie, kardinaalsmuts, kornoelje, laurierkers, peperboompje, sneeuwbes, vlier, zevenboom, herfsttijloos, bilzekruid, bitterzoet, boterbloem, daslook, ridderspoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gedroogde Meelwormen

Deze hebben we al eerder laten vallen op de site. Hamsters zijn er echt dol op. Je kunt ook levende meelwormen geven. In meelwormen zitten veel vetten en eiwitten.

Trosgierst

russische dwerghamster trosgierstZe vinden het heerlijk! Je hebt meerdere soorten gierst. De Rode (Franse) Trosgierst en de Gele (Chinese) Trosgierst is het bekendste.

Je kunt deze twee trosgierst soorten ook probleemloos aan je Russische Dwerghamster geven. Ze eten de Rode Franse trosgierst trouwens wel iets beter dan de Chinese Trosgierst.

Tarwe Aren

Jeetje wat een geweldige snack is dit! Ik wilde de aren al een tijdje uitproberen en nu was het dan eindelijk zover :D Toen de hamstertjes de aren kregen gingen ze er meteen nieuwsgierig aan knabbelen, en toen ik vandaag keek was alles op
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Hier kan ik zeker mee vooruit!
noten, zaden, zonnebloempitten, fruit en groente meestal gewwon veel dingen waar eiwitten In zitten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn hamsterjes waren altijd dol op een stukje gekookt ei.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ei, kaas, groenten, fruit, dat soort dingen. Ook honden of kattenbrokjes zijn in trek en erg geschikt. Let wel op, want hamsters zijn meesters in het lekkerste uit hun voeding halen. En het lekkerste is niet per se datgene wat alle benodigde voedingsstoffen bevat. Door extraatjes te geven werk je dit dus alleen maar in de hand. Kortom: geef je hamster enkel een snack als je merkt dat hij goed van zijn 'echte' eten eet en beperk deze snacks tot een minimum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf gaf ik mijn dwerghamster soms een heel klein stukje speculaas of een snackbal wat je in de dierenwinkel kan kopen. Je zult nu vast wel denken van een stukje speculaas?!?, maar mijn dwerghamster was er altijd dol op. Hij is ook 3 jaar geworden. verder kan je je hamster een klein stukje appel geven, maar niet te veel want dan raakt die aan de diaree