Waarom duwt de hond van mijn broer altijd tegen voeten aan?

Best irritant eigenlijk. Hij gaat steeds tegen je voeten aan leunen. Als je anders gaat zitten gaat hij mee om het weer te doen. Ook als je hem geen aandacht geeft.

Picture for question
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als de meeste huisdieren wil hij liefde en aandacht.
Waarschijnlijk is hij best wel dol op je. :)

Het beste antwoord

Dat kan meer dan 1 redenen zijn, bijvoorbeeld hij vindt je leuk en wil contact met je hebben.
Maar wat ik eerder denk is, dat hij jou op die manier in de gaten houdt. Je bent geen lid van zijn roedel en op deze manier ervaart hij iedere beweging van jou en zou kunnen ingrijpen als jij iets verkeerds in de zin hebt. Vanuit deze positie kan hij ook de rest van het gezelschap observeren.
Het zou kunnen zijn, dat hij op die manier de roedelleider assisteert (in zijn idee), maar vaker is het zo dat honden geen goede roedelleider hebben en zichzelf die rol toe-eigenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Juist, die hond moet tot de orde geroepen worden en dat moet de baas doen. De baas heeft in deze geen assistentie nodig. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Ivana!
Dank je.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hij doet het ook bij de baas zelf.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Maar als hij het doet. Wat moet je dan doen. Ik negeer het gedrag. Maar wat ik al zei dan doet hij het nog. De hond luistert wel naar mij. Beter naar mij dan naar mijn broer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat betekent dus inderdaad, dat "de baas" niet "de baas" is.
Wat je kunt doen is de hond wegsturen, iedere keer dat-ie bij je komt hangen. Zeer consequent zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even ter aanvulling van mijn vorige reactie: er is natuurlijk niks verkeerds aan als de hond tegen zowel zijn eigenaar als tegen anderen aanhangt als iedereen dat okee vindt en de hond verder geen leidersinitiatieven neemt die vervelend zijn.
Je schreef in je vraag dat je dit gedrag irritant vindt en uitleg wilde, vandaar mijn antwoord en reacties.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja die leiders initiatieven neemt hij wel. Grommen en soms proberen te bijten als je hem corrigeert. Niet bij mij overigens. Want ik pik dat niet. Maar mijn broer is daar niet zo goed in. Gevolg: als de hond bij mij logeert probeert hij het even maar komt er snel achter dat het bij mij niet werkt. En wordt hij heropgevoed. Ik vermoede al dat het hangen tegen voeten en benen iets met dominantie te maken had. Vandaar dat ik het vroeg. Net als op schoot springen wanneer hij daar zin in heeft. Dan stuur ik hem ook weg ook al vind ik het leuk. Hij mag pas op schoot als ik hem roep. Alleen vraag ik me af of dat niet zielig is. Ik heb namelijk 2 katten en die mogen altijd op schoot ook als ik ze niet roep. Dat ziet de hond natuurlijk ook. Of zou hij dat verschil niet zien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Honden stammen af van wolven en deze leven in roedels met een leider. De rest van de roedel is ondergeschikt aan die leider en binnen de roedel hebben ze een eigen functie.
Bij honden, en dat zie je ook bij honden die zijn verwilderd, gelden diezelfde regels. De leider van een roedel is geschikt voor die rol, de rest niet of minder.
Wat in gezinssituaties helaas vaak gebeurt is, dat een hond een soort van roedelleider wordt en vaak zijn dat niet de honden die dat ook in en verwilderd bestaan aan zouden kunnen. Bovendien gelden in onze mensen- wereld geheel andere regels, normen en waarden dan in die van honden.
Dus wordt het een groot gezins-probleem met als gevolg: volle asielen met zwaar gefrustreerde honden. Bij katten is dat een geheel ander verhaal: zij leven niet in roedels in het wild met een leider. Zij leven op zichzelf. Het kan best zijn dat de hond van je broer ziet dat de katten wel dingen mogen doen die hij niet mag. Maar het is in feite JUIST zielig als hij geen grenzen aangereikt krijgt, omdat een hond dat gewoon van nature nodig heeft. Geen grenzen/geen leider betekent, dat de hond dit moet gaan overnemen (dan bepaalt de hond bijvoorbeeld wanneer jij als mens mag eten...en dat is niet echt de bedoeling in onze wereld)) hetgeen frustrerend en dus onveilig voor ze is.
M.a.w.: JUIST het zijn van menselijk leider (hoe onnatuurlijk dat in feite ook is) is het meest veilige wat je voor je hond kunt zijn.
En dat betekent een consequente opvoeding/behandeling, maar ook veel affectie, aandacht en liefde.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bedankt voor je heldere verhaal. Ik zal dat in ieder geval doorsturen naar mijn broer. Gelukkig is het verder een schat van een hondje. En ook erg aanhankelijk en grappig. Alleen af en toe... Hij vind het ook heel erg leuk om kunstjes te leren. Mijn broer heeft hem net geleerd om op zijn achterpootjes te staan :-) (beloning een kattenbrokje en als het niet lukt dan geeft het ook niet) maar nu doet hij het af en toe ook uit zichzelf. Staat hij op 2 pootjes de kamer rond te kijken. Voor een hond lijkt hij ook echt slim. Je kan hem niet snel voor de gek houden en hij ziet alles. Maar wat meer duidelijkheid voor hem zou beter zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel graag gedaan!
Ivana
10 jaar geleden
+++++++++++ voor Wendy.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)) Dank je.

Andere antwoorden (2)

Dit is dominant gedrag. Zo probeert hij de baas te worden. Als baasje elke keer meegeeft en zijn voet opzij zet of de hond aait, heeft die zijn baasje geheel waar ie hem hebben wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je schrijft; 'ook als je hem geen aandacht geeft'... ik denk dat daar de schoen wringt. Het hondje wil graag aandacht en probeert dat zo voor elkaar te krijgen, hij geeft een hint door tegen je benen aan te gaan hangen. Niet te vaak honoreren want dan creeer je mede dit effect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Shua, volgens mij heb jij helemaal gelijk: de hond zoekt aandacht en wil erbij horen en ook die bevestiging krijgen. Mijn hond doet dit ook, krijgt dan ook altijd die bevestiging en een peptalk en dan is het goed en gaat hij zonder verder te leunen een stukje verderop liggen. Een hond is een waardig gezinslid met ook behoeftes van aandacht vragen en onvoorwaardelijke vriendschap geven.
Ivana
10 jaar geleden
Azalea, een hond mag alleen naar de baas komen als hij daartoe is uitgenodigd. Op jouw wijze maak je over het paard getilde lastposten. Je behandelt hem in gedachten alsof het een kind is, dat is onjuist. Jij bepaalt de hoeveelheid aandacht die de hond krijgt, de hond heeft in deze niets te eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Ivana, ik vind dit nonsense en ik zal je uitleggen waarom ik dit vind: mijn hond mag ook bij me komen zonder uitnodiging van mijn kant. Ik heb een wat oudere hond die vaak in haar mandje ligt. Na een paar uur gaat ze mij zoeken in huis waar ik ben en vraag ze even om aandacht die ze krijgt behalve als ik met iets bezig ben in de keuken wat mijn aandacht opeist. Ik begrijp niet goed dat bijna iedereen er zo moeilijk over doet. Ondanks dat ik mijn hond aandacht geef zonder uitnodiging...weet ze precies wie de leider is en ik heb nog nooit een probleem gehad met rangorde .Ik heb al mijn hele leven honden gehad en niet de makkelijkste honden uit asiels. Ik zie mijn hond en honden in het algemeen als kleuters die opvoeding en vooral leiding nodig hebben van een leider maar ook liefde en aandacht, ook spontane aandacht van de leider, dat doet niks af aan mijn leiderschap en al helemaal niet dat mijn honden daardoor over het paard getilde lastposten werden om jouw woorden te herhalen. Misschien geldt dit voor anderen hondenbezitters maar niet voor mij en mijn (voormalige) honden.
Groeten van azalaia
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je eens Azalaia! Zo denk ik er ook over en zo pas ik het ook graag op honden toe. Ik vind dat een hond best aandacht mag vragen en de ruimte mag hebben om iets te willen. Dat heeft niets met eisen te maken maar met behoeftes. Het contact met een dier, zeker met een hond, is wat mij betreft een vorm van vriendschap, waar je beiden iets aan hebt. Voor een goed contact is het idd belangrijk te weten wie de leider is, maar dat hoeft elkaar echt niet te bijten. ;-)