wat zijn de voordelen en nadelen van een hulphond bij autisme

Onze zoon heeft autisme. Is erg goed met dieren. Nu staan we voor de keus of we van onze labradoodle een hulp hond willen maken. Wat zou hier de meerwaarde van kunnen zijn? En wat zou er eventueel tegen kunnen zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
De hond is getest om eventueel een hulphond te zijn.

Toegevoegd na 3 uur:
Wat ik bedoel is.. Bij iemand in een rolstoel kan de hond spullen pakken. Bij iemand die blind is helpt de hond bij oversteken van de straat... Maar wat zou een hulphond dus kunnen betekenen voor iemand met autisme. Het is dan natuurlijk wel dat autisme word benadrukt, door een hulphond bij je te hebben. maar wanneer helpt zon hond dus?

Toegevoegd na 3 uur:
De hond komt uit amerika. En is al gekeurd voor eventeel hulphond. Maar het gaat er dus om wat is de meer waarde tenopzichte van een gezinshond. ..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed idee!
het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ook een hond op een dag zal sterven
voor ons heel begrijpelijk maar voor een ASSer behoorlijk ingrijpend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je googled op 'therapiehond' ipv 'hulphond' zal je zeer waarschijnlijk meer informatie vinden. Succes ermee en ook ik vind het een ontzettend goed idee!

Antwoorden (3)

Volgens mij is er geen enkel nadeel te bedenken, en heeft het alleen maar voordelen. Een hond, en zeker een intelligente hond als de labradoodle, werkt graag voor zijn mensen, en dingen leren vindt zo'n hond heerlijk.
Dus voor de hond is het alleen maar positief.
En als jullie zoon zich bij dieren fijn voelt, en er goed mee kan omgaan, dan is een dier dat zich op hem richt en waarnaar hij zich helemaal kan openstellen een soort 'bruggetje' naar verdere stappen naar openheid.

Het enige 'nadeel' van het hebben van een hulphond is, dat je een hond in huis moet halen, en dat geeft soms wat extra werk -stofzuigen, moddervoeten, borstelen etc. Maar omdat jullie de hond tóch al hebben, valt dat argument volledig weg....

Dus alleen maar positieve toevoegingen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien dat een hond in jullie geval een goed plan is, is het feit dat de hond een speciale training en examens moet hebben doorlopen om een hulphond te mogen heten.

Hulp- en blindegeleidehonden hebben van pup af aan een specifieke verzorging entraining gehad en dan is het nog niet zeker dat een ozo lieve en intelligente hond door de training komt.
Zo mag de hond in functie niet door anderen aangehaald worden oid, behalve als zijn speel- en rusttijd is.
Het vergt van de medebewoners/omgeving de nodige medewerking om van een huishond een hulphond te maken.
Ook de training is kostbaar en je zoon moet een indicatie voor een hulphond hebben.

Semi-hulphonden hebben NIET de rechten van een echte hulphond.
Deze laatste mag ook mee in winkels en alle plaatsen waar belanghebbende ook mag komen, dus de hond wordt in de wet niet als hond gezien!!

Deze status heeft de hond nodig om velledig als hulphond te kunnen functioneren.

Ik ben betrokken geweest bij het opvoeden van blindegeleidehonden en honden die in rampgebieden mensen op kunnen sporen, alsmede politiehonden.

Deze honden voldoen -na jaren trainen- aan bepaalde criteria.

Onderzoek dus vooral wat er nodig is om van jullie Labradoodle een echte gecertificeerde hulphond te maken.
Niet zelden gebruikt men daar vaste foklijnen voor om een hond met de juiste (genetische) eigenschappen te krijgen.

Er is dus een wereld van verschil tussen een hulphond en een lieve affectieve speelhond.

Als het een jong dier is kan het zijn dat de hond geschikt is voor de zware opleiding die tot certificatie leidt.

Nadeel is dat Labrador-achtige honden niet heel oud worden en op enig moment ook met pensioen gaan.

Ik wil jullie niet ontmoedigen, integendeel.
het zou echter jammer zijn als je hond niet geschikt blijkt....

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat laat onverlet dat jullie hond, al of niet opgeleid tot hulphond een aanwinst is voor je zoon.
Hij kan echter naast een hulphond geen andere hond hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb sinds 2 maanden een golden retriever pup voor mijn zoontje van 6 met het syndroom van asperger. Als de hond oud genoeg is gaan ze samen op training maar nu merk ik al dat mijn zoontje heel veel steun heeft van onze angie! Hij zit absoluut lekkerder in z'n vel sinds onze hond er is en kan zijn gevoelens ook goed uiten bij haar. Ik heb geen seconde spijt hiervan gehad omdat ik mijn zoontje heb zien opbloeien sinds hij zijn grote vriendin heeft. Als je wilt kan ik je er meer over vertellen. Ik zou het zeker doen!!! Als je meer wilt horen over onze ervaring geef het maar aan. Dan kan ik je meer toelichten in een privé bericht