Hoeveel mag een klein katje van 14 weken per dag eten? Hoeveel brokjes en hoeveel nat voer per dag?

Mijn vriendin en ik, hebben een week geleden een kat gekregen van een buurvrouw. Nou heb ik vandaag whiskas junior gekocht en daar staat op dat een kat tot 3 maanden 1 maaltijdzakje van 100 gram mag krijgen plus 30 gram droog voer per dag. Wij vinden dat een beetje veel. Bestaat er een norm van de hoeveelheid eten een katje mag hebben van 14 weken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

In kitten is in de groei en zal normaal gesproken eten wat hij/zij nodig heeft om te groeien, zonder te dik te worden. Nadat een kat volwassen is en/of gecastreerd worden ze vaak te dik. Doordat hun stofwisseling trager wordt (na castratie), ze minder beweging krijgen en/of geen maat meer weten te houden bij het eten.
De hoeveelheid voedingstoffen verschilt per merk voer en de aanbevolen hoeveelheid geeft een indicatie wat gemiddeld een kat nodig heeft. Dat je het idee hebt dat het nogal veel is, kan kloppen. Whiskas is een lage kwaliteit voer en bevat veel overbodige vulmiddelen. je kitten moet dus meer er van binnen krijgen om de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen. Een goed premium merk voer is veel beter uitgebalanceerd en zal een beperkte hoeveelheid vulstoffen bevatten. De hoeveelheid die de kat hiervan moet eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, zal dan ook minder zijn. Een norm voor de hoeveelheid voer per dag is er dus niet, deze is volledig afhankelijk van het type en merk voer.
Ga naar een goede dierenspeciaalzaak en laat je adviseren. Bijvoorbeeld Royal Canin of Hills hebben een uitstekende kittenvoeding in het assortiment. Goede voeding voorkomt op latere leeftijd ook veel gezondheidsproblemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt je toch het beste aan het advies dat op de verpakking staat houden,maar als ik jou was zou ik voor een ander merk kiezen want Whiskas is niet echt goed voer.

Toegevoegd na 20 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschillen-tussen-kattenvoer-duur.71451
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is er mis met whiskas junior me kitten eet het en nooit problemen mee gehad met me kitten van 14 weken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whiskas staat erom bekend dat er veel zout in zit.
geef Gewoon 3x per dag gemiddeld de kitten maakt zichzelf egt niet dik als het teveel wordt eet ze het niet op dat weet ik uit eigen ervaring een poes wordt te dik als ie te weinig beweegt maar dat doen kittens niet want die zijn vaak speeels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gewoon de hele dag voer laat staan (brokken), neemt de kat gewoon wat 'ie nodig heeft en zal niet teveel eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, wat leuk, een kitten! Wij hebben onze katties van jongs af aan altijd een volle bak brokjes gegeven, ze eten wat ze nodig hebben. Bij m'n zusje zie ik nu echter, dat haar kater nu 7+ kilo weegt, omdat ie niet stopt met eten, omdat het altijd beschikbaar is. Ik zou je adviseren om het even aan te kijken met die van jullie, als ie echt gaat over-eten dan is het tijd om op een andere aanpak over te gaan. Als je dit niet meteen van jongs af aan doet, dan zal 'ie later geen maat kunnen houden. Succes!