Mag je een kat brood geven?

Onze katten vinden brood lekker en ik gaf zonet de pony's brood, maar toen kwam er alweer één van de katten aan die om brood begon te zeuren. Is brood goed voor een kat of kunnen hier nare bijwerkingen aan zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.6K

Het beste antwoord

katten eten de meest vreemde dingen, brood is wat mij betreft nog een van minst gekke, Het kan volgens mij totaal geen kwaad. Die van mij zijn ook kliko's en eten ook al jaren patatjes, brood, alle soorten beleg, kaas, snoep etc etc . de minder vreemde dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mijn kat at dat ook altijd, vanaf jongs af aan al. En ze is toch mooi 14 jaar geworden, en ze had nooit ergens last van, dus dat zit wel goed ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel katten vinden brood lekker. Toch is het niet echt gezond voor een kat.

Geef een kat vlees of brokjes die speciaal voor katten zijn gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens worden katten niet ziek van brood.

Toegevoegd na 11 minuten:
Waarom brood niet goed is? Het is voornamelijk een bron van zetmeel. Een boterham voor een flinke kat van 4 kg staat in verhouding gelijk aan 20 boterhammen voor iemand van 80 kg. Je kat krijgt dus veel te veel energie binnen.

Daarnaast kan het brood (bij zeer regelmatig eten, dus niet wat jatten) zorgen voor irritatie in het maagdarmkanaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Die foto is leuk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kmath: ja, kat op brood kan natuurlijk wel.
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus som! bovendien zorgen al die koolhydraten voor minder zure urine, met grotere kans op struviet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een grappige foto!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten redden zich prima zonder mens. Ze eten vanalles als ze buiten zijn. dat wil niet zeggen dat je ze geen voer moet geven, maar het maakt niet uit als ze eens brood eten,
Teveel is nooit goed maar een beetje kan geen kwaad, ik heb zelf 2 katten. Als ik smorgens naar school ga eet ik altijd boterhammen en soms als ik even iets ga klaarmaken zijn ze met mijn boterham weg dus ;). Misschien kan je eens als je eens naar de dierenarts moet het vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEE!! je mag je kat noooiit brood geven, dan kan die dood gaan, bij katten werkt een brood als een spons, als ie dat een zet het brood helemaal op!!! heel erg slecht dus!

Toegevoegd na 2 minuten:
heeft onze dierenarts gezegt

Toegevoegd na 2 minuten:
heeft onze dierenarts gezegt

Toegevoegd na 6 minuten:
sorry mijn computer liep vast :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is brood inderdaad niet zo goed, maar mijn oudste kat wilde ook altijd een stukje brood als ik zelf een boterham nam en soms gaf ik het hem dan wel. Hij is toch 20 jaar geworden, kan natuurlijk een uitzondering zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brood kan inderdaad een reactie opwekken van het maagdarm-kanaal. Ook kunnen de gluten in brood moeilijk verteerd worden en op de lange duur zorgen de granen in het brood voor jeuk.
Persoonlijk zou ik mijn kat dus geen brood geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat van mijn opa en oma kreeg s morgens ook gewoon brood. Natuurlijk geen half brood per dag maar gewoon ene paar stukjes. In kattenmelk geweekt. Vond ie heerlijk. Hij werd er ook niet ziek van kreeg geen diaree gaf niet over ,niks van dat alles.
Kijk brood is natuurlijk geen katten voer dus je kat moet ook echt wel zijn normale voer hebben. Maar hij gaat echt niet dood van een paar stukje brood. En de kat van mijn opa en oma is erg oud geworden.