Mijn katten halen altijd de aarden uit mijn potten (binnen) wat doe ik eraan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

Een beetje peper eroverheen strooien.
Ik had hetzelfde probleem. Werkt goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van mij deden precies hetzelfde. Haal bij de bouwmarkt een zak grote kiezels, kost maar een paar euro. Niet te kleine steentjes, die wippen ze er ook uit. En bedek de aarde rondom de plant in de pot ermee. Werkt prima zowel binnen als buiten. Als je de (wel wat duurdere) witte stenen neemt, staat het nog heel decoratief ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een kat die dat een leuk tijdverdrijf vind. De oplosing is simpel: ga naar het tuincentrum of naar een bouwmarkt en koop een zak stenen en leg die stenen op de aarde. Die stenen kun je in alle kleuren en maten kopen. Koop niet te kleine stenen want anders gaan ze daar weer mee aan de haal. Het kan nog decoratief staan ook, van die stenen, en ze zorgen ervoor dat het water minder snel verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stop "tandenprikkers" in mn potten.
Gaat prima en ze komt er niet meer in/aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg plastic folie over de grond werkt ook perfect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat niet zo opvalt, gezien de kleur, maar wel erg effectief, is koffieprut! (Dus koffiedik uit een gebruikt filter). Katten vinden de koffie heel erg smerig als dat tussen hun tenen komt. (Werkt ook erg goed als je in de tuin gravende katten hebt!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt kijken naar hoe je dit gedrag kunt verhelpen, maar het is nog beter (en leuker) om eens stil te staan bij waaróm je katten het blijkbaar leuk vinden om met aarde te spelen. Zijn het binnenkatten, en zo ja, wat hebben ze zoal te doen op een dag? Katten zijn intelligente roofdieren die van nature 6 à 8 uur per dag bezig zijn om prooi te zoeken en te jagen. Als ze niet of onvoldoende te doen hebben, kunnen ze zelf spelletjes gaan verzinnen, zoals aarde uit een pot pulken, het behang eraf krabben, dingen op de grond gooien.

Als je de aarde onaantrekkelijk maakt met steentjes (een katvriendelijke optie) en je katten dit gedrag vertonen uit verveling (en/of omdat het aandacht oplevert, ook als je bijvoorbeeld nee roept is dat aandacht!), dan zullen ze hierna iets anders verzinnen en heb je er weer een 'probleem' bij.

Op deze pagina vind je zeker interessante tips: http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/omgeving/huis/.

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 2 minuten:
PS peper op de aarde strooien vind ik een zeer katonvriendelijke tip, en die zou ik zeker niet opvolgen.