Is leeftijdsverschil erg bij konijnen?

Ik wil graag een maatje voor mijn konijn (de mijne is een mannetje). Maakt leeftijdsverschil uit als ze allebei volwassen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

in principe maakt de leeftijd als ze allebei eenmaal volwassen zijn niet veel meer uit. Met nog een mannetje erbij zou je wel gevechten kunnen krijgen. Met een vrouwtje erbij moet je 1 van de 2 laten helpen. Bij een mannetje is dat simpeler dus goedkoper, maar een vrouwtje dat niet geholpen is heeft later een grotere kans op baarmoederkanker.
Denk er wel aan, dat als het leeftijdsverschil groot is, de een eerder dood gaat dan de ander. En dan koop je voor de achterblijver weer een jong konijn erbij, en zo verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een jong moet je niet zetten bij een volwassen mannetje/vrouwtje als dat niet de ouders zijn, en zelf al is het mannetje da papa hou die dan weg bij het jong, anders word die misschien opgegeten. Vanaf beide konijnen volwassen zijn maakt het leeftijdsverschil weinig of niet uit. Je kan een volwassen mannetje en volwassen vrouwtje bij elkaar zetten, als je geen jongen wilt laat je het mannetje castreren of je pakt 2 volwassen vrouwtjes, je kan ook 2 volwassen mannetjes pakken maar dan moet je wel zeker weten dat ze goed overeen komen, anders word dat een heleboel vechten, en dat is niet fijn voor jou maar natuurlijk ook niet fijn voor het konijn! ;-)

Op de foto zie je mijn 2 konijntjes van 8-9 maand oud, het is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje en zoals je ziet komen ze goed overeen ;-)