Mijn kat was tot een week geleden voor het eerst krols, en nu (al)weer. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K
Rieneke1
10 jaar geleden
Laat het beestje maar rap castreren, ook met het oog op haar gezondheid.

Het beste antwoord

Vrouwelijke katten of poezen zijn gemiddeld twee tot drie keer per jaar krols, maar dit is heel variabel: sommige poezen worden het hele jaar door om de twee weken krols, andere worden maar één keer per jaar krols. Dit komt het meest voor tussen januari en april, maar ook tussen juni en september. Doordat de hormonale cyclus afhankelijk is van het aantal uren daglicht, is een poes tussen oktober en december zelden krols. Katten die vaak binnen zijn in goed verlichte huizen, zullen toch het hele jaar door krols worden.[20] Een cyclus duurt ongeveer twee weken. Hierin is de poes echter maar twee tot vier dagen vruchtbaar.

Dus je kat is nog steeds krols of gewoon toevallig 2 keer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kitten was in december voor het eerst krols.
Het stopte pas toen ze ondanks voorzorg toch gedekt was.
Toen maar meteen laten steriliseren.

Andere antwoorden (1)

Dat kan omdat je poes niet gedekt is. Sommige poezen nemen even rust, maar andere blijven met korte tussenpozen krols zijn.
Het is voor de poes een ware uitputtingsslag, en door de hormoonwisselingen loopt ze grote kans op suikerziekte en dodelijke mammatumoren op latere leeftijd.
Zelfs een enkele keer krols zijn vergroot de kans hierop al.
Als je niet met het poesje wil fokken, laat haar dan zsm castreren.
Als je wel met de poes wil fokken, maar haar nog te jong vind voor een nestje, overweeg dan suprelorin te laten implanteren.
Geef je poes in geen geval de poezenpil met alle gezondheidsrisico's van dien.
Rieneke1