Mijn hond heeft al een jaar (en misschien nog wel veel langer) last van extreme jeuk, wat kan ik daar nog aan doen?

Sinds een jaar heb ik een hondje uit het asiel, een straathondje uit Spanje. Mengelmoesje van een poedel met Maltezer. Vanaf het begin is het al lastig. Het begon met een parasiet en extreem veel jeuk, nu een jaar verder is er nog steeds de extreme jeuk! We hebben zo onderhand alles geprobeerd en ook onze dierenarts weet niet wat we nog zouden kunnen doen. Ze heeft extreme jeuk, is altijd aan het krabben en bijten. Vooral haar voorpoten en haar rug worden keer op keer open gekrabd en gebeten, zelfs tijdens het eten! We hebben verschillende shampoos gehad, tegen jeuk, tegen schimmels, tegen gisten, standaard antibacteriële shampoo, anti vlooien shampoo, sprays voor de huid tegen de jeuk, tabletten tegen de jeuk, anti allergeen voer, volgens mij echt alles! Ik weet gewoon niet meer wat ik nog kan doen. Iemand tips..?! Ze heeft standaard elke maand vlooienanticonceptie en elke maand behandelen we uit voorzorg het hele huis. Vlooien en mijten zijn niet gevonden. Weet iemand wat ik hier verder nog mee kan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (9)

Het is behalve externe factoren mogelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door een auto-imuun ziekte. Misschien kun je een andere arts of iemand met een specialisme in dermatologie raadplegen.

Betreft symptoombestrijding kan ik het middel ''sweet itch'' aanbevelen. Toegepast op paarden, maar ook bij mensen en honden met huidaandoeningen heeft het in mijn ervaring een jeuk-verlichtende en koelende werking. Een groot voordeel is dat het is samengesteld uit natuurlijke ingrediënten en het niet schadelijk is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je al alles hebt geprobeerd zou je er eens kunnen aan denken dat je hond geen jeuk heeft maar dat het gaat over een ernstige Soms kan een hond door iets getriggerd worden om te beginnen krabben, Mischien heb je het al eens meegemaakt of gezien dat je een hond ergens vooraan krabt dat hij met zijn achterpoot begint te krabben.
Dus het kan zijn dat het een neurologische oorzaak heeft. Je wil het niet weten wat die honden in spanje allemaal meemaken, waardoor dit een gedragsstoornis kan teweeg brengen. Probeer eens wanneer hij begint te krabben, het over te nemen van hem en kijk dan eens wat hij doet,
Robby BB

Toegevoegd na 1 dag:
Eerste zin moet zijn
"Als je al alles hebt geprobeerd zou je er eens kunnen aan denken dat je hond geen jeuk heeft maar dat het gaat over een ernstige TIC.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad goed mogelijk dat het een neurologische kwestie is. Ook een goed idee om het krabben over te nemen maar dan wel zachtjes,beetje wrijven kan al genoeg zijn,doe ik bij mijn hondje ook als ze jeuk heeft,inmiddels had ( zie mijn antwoord) Plus
Alles al geprobeerd en niets helpt,is er ook een allergietest gedaan,is zijn bloed gecontroleerd?

Heb je ook al aan de voeding gedacht?

De meeste jeuk/vachtproblemen komt door voeding en hoofdzakelijk voeding waar granen in verwerkt is.

Probeer eens granenvrije voeding en ik vermoed dat het probleem dan langzamerhand verdwijnt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zal niet de eerste hond zijn die door granenvrije brokken verlost is van zijn/haar jeuk want brokken waar granen in zit is gewoon baggervoer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zielig voor je hondje,net als bij mensen kan jeuk nog erger zijn dan pijn. Als ze geen vlooien heeft hoef je ook je huis niet elke maand aan te pakken. Mijn hondje had ook altijd vreselijk jeuk aan haar oortjes,oksels,rug enz. Net als jij van alles geprobeerd,zalfjes en sprays hielp altijd wel maar helaas voor korte duur. Van een vriendin kreeg ik een tip om eens slakkenslijmgel, er zit ook aloe vera in, te proberen en ongelooflijk maar waar het helpt! Kun je kopen bij action ca €5,00 voor 250 gram,ook Wibra,kruidvat enz. verkopen dit tegen een redelijke prijs. Waarschijnlijk zul je haar wel moeten scheren zodat het goed op de huid komt en niet in de vacht blijft zitten.Ik doe het als ze weer jeuk heeft(wat nu niet meer zo vaak is) 2 keer per dag vlak voor het eten zodat het even tijd heeft om in te trekken. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak wordt voorbij gezien aan de ziekte van Cushing, die extreme jeuk kan veroorzaken. Vraag je dierenarts of hij de hond hierop wil testen.
http://www.dierenartsonline.nl/adviesbrieven/ziekte_van_cushing/body_ziekte_van_cushing.html
Ivana
10 jaar geleden
Dit is een heel simpel antwoord maar voor de zekerheid geef ik het toch maar. Sommige baasjes geven hun hond dagelijks brood door hun eten en daar krijgen sommige honden enorme jeuk van
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Klaapje: [andere dierenarts, beter nog specialist is al opgemerkt], ik denk eerder aan de Universiteit in Utrecht waar alle probleemgevallen altijd naar toe gaan voor consult en behandeling! Zowel :

>>>Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren
Honden, katten, vogels (inclusief pluimvee van particulieren), kleine zoogdieren, reptielen en amfibieën

als

>>>Gedragskliniek voor Dieren
Voor de behandeling van gedragsproblemen bij honden, katten en papegaaien

Antwoord

Universiteit in Utrecht: Als ik al zo lang met de dierenarts bezig zou zijn met een probleem, zou ik toch denken aan "meer expertise, andere mensen met meer ideeën / kennis van zaken", dus op naar de Universiteit in Utrecht.

Gelukkig wil je verder, doorzoeken, dan zou ik zeker naar Utrecht gaan en experts hun opinie vragen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig idee, dikke plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank plussers!
Ik zou het probleem op het forum van www.barfplaats.nl zetten. Daar zijn ook holistische dierenartsen die goede adviezen kunnen geven. Met mijn Griekse hondje, die ook ontzettend veel jeuk had (nu minder), heb ik het volgende traject gedaan. Weg met de brokken en op KVV (kant en klaar vers voer) gezet waar absoluut geen toevoegingen in zitten. Daarna een eliminatie periode gehad van 8 weken om een voedsel allergie uit te sluiten. Daarna een uitgebreide bloedtest laten doen waar uitkwam dat ze allergisch is voor pollen, bomen, grassoorten en huisstofmijt. Toen een desensibilisatie therapie gedaan. Hielp ook niet. Nu staat ze op Atopica en gaat het redelijk. Misschien anders toch maar naar een holistische dierenarts.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat als de dierenarts er zelf niet uitkomt en de klachten nog steeds bestaan, het een heel verstandige keus zou zijn om je te laten doorverwijzen naar een specialist. Een dermatoloog kan je hondje echt wel verder helpen, doen hoor, want het hebben van zoveel jeuk is gewoon vreselijk! Dierenarts Vroom, werkzaam bij de Veterinaire Specialisten Oisterwijk bijvoorbeeld.