Wat voor effect heeft castratie eigenlijk op het karakter van katten?

Heeft castratie veel effect op katers qua karakter of verandert er niet zoveel aan het karakter van een gecastreerde kat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

castratie heeft een groot effect op katers.
ongecastreerde katers moeten een groot territorium controleren en bewaken, en kruisen daarbij vaak gevaarlijke wegen, met alle gevolgen van dien.
ook ziet hij zich vaak genoodzaakt te vechten, om een poes of om z'n territorium.
hierbij loopt hij een groot risico op fiv, kattenaids.
door castratie komt de kat tot rust, hij hoeft z'n hormonen niet meer achterna te lopen.
ook naar mensen toe wordt een gecastreerde kater makkelijker en liever.
verder hoeven ze zich niet zo nodig meer te bewijzen, dus het sproeien wordt vaak een stuk minder.
castreren biedt voordeel voor zowel baas als dier.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze behouden hun jongenssopraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katers blijven dichter bij huis en verkleinen hun terriotorium. Het is verstandig om een kater vroeg te castreren. Dan voorkom je dat de kater in huis gaat sproeien. Eigenlijk heeft casteren van zowel katers als poezen alleen maar voordelen......ja tenzij je een catery hebt en een nestje wilt. Maar anders....al die hormomen zitten alleen maar in de weg.

Toegevoegd na 32 seconden:
Uh...het moet zijn gecastreerde katers blijven dichter bij huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt de 'ex-kater' veel huiselijker en gezelliger, mijn dierenarts vertelde dat ze er ongeveer een jaar over doen na castratie voor alle voortplantingshormonen uit hun systeem zijn. Dus direct zal het karakter niet veranderen eerder geleidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt van die kater een militair zonder munitie...

Het maakt de kater zwakker en onderdaniger...