Zijn katten die brood en rijst eten ondervoed?

Als ze de kans krijgen, roven onze katten droge boterhammen en gekookte zilvervliesrijst van tafel. Ze vreten het brood dan helemaal op, en likken de rijstpan leeg.

Toch vreemd voor pure carnivoren...

Betekent dit dat onze katten ondervoed zijn?

Ze krijgen acht keer per dag brokjes, in totaal de voorgeschreven hoeveelheid voor hun gewicht. De katten zijn gezond en zitten nu net onder hun ideaalgewicht, tendens stijgend.

Cryofiel
5 maanden geleden
Thecis
5 maanden geleden
Ikzelf zorg dat de katten altijd brokken hebben, ongelimiteerd. Ze eten brokjes wanneer ze behoefte hebben, er wordt niet geschrokt en de katten zitten nagenoeg op het ideale gewicht. Bij ons wordt er alleen geschrooid wanneer er zalm is, gerookte zalm (dat is echt een pièce de resistance voor ze). Beide zijn koolhydraten. Wellicht dat ze daar behoefte aan hebben. Of misschien toch iets anders. Zijne Masjesteiten blieven natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan hun bedienden...
Rieneke1
5 maanden geleden
Hoe weet je dat de katten gezond zijn? Zijn ze onlangs goed onderzocht door een dierenarts? Wat is hun leeftijd?
Cryofiel
5 maanden geleden
De katten gaan eens per jaar naar de dierenarts. Ze zijn een paar maanden geleden weer eens goed bekeken. De dierenarts was heel tevreden over hun algemene gezondheidstoestand en lenigheid, maar ze waren wel wat licht.

Dat laatste kwam doordat ze de vorige keer te zwaar waren. Ze waren al elk jaar een beetje zwaarder dan het jaar daarvoor. Vorig jaar zei de dierenarts dat we ze op dieet moesten zetten omdat ze anders echt te zwaar zouden worden. Dat hebben we gedaan.

Dit jaar vonden we de katten wel erg licht. We hebben ze tussendoor laten wegen bij de dierenarts. Ze bleken inderdaad ondergewicht te hebben. Daarom krijgen ze sinds eind augustus weer wat meer voer. Sindsdien stijgt hun gewicht geleidelijk. Ze zitten intussen al bijna op hun streefgewicht.

De katten zijn 8,5 jaar oud.
Rieneke1
5 maanden geleden
Als katten te dik worden, dan is het geen goede oplossing om ze op dieet te zetten. Beter is ze meer te laten bewegen, oa door vaak even met ze te spelen. Beperk hun bewegingsruimte in huis niet, en zorg voor klim en springmogelijkheden. Katten boven de 7 jaar hebben vaak (beginnende ) artrose, en bewegen daarom minder graag. Iets om in je achterhoofd te houden. Bij twijfel zou je io met de dierenarts, eens kunnen kijken hoe ze reageren op een pijnstiller/ ontstekingsremmer. Maar wellicht bewegen je katten graag. Pak het dus anders aan mochten ze weer te dik dreigen te worden.
Rieneke1
5 maanden geleden
Wellicht kan je eens een mailtje sturen? Hier zitten de deskundigen. https://diergeneeskunde.nl/klinieken/gezelschapsdieren/veterinair-voedingsinformatiecentrum/
Cryofiel
5 maanden geleden
De enige manier om ze te laten bewegen is de schuifpui openzetten en zelf naar buiten gaan. Dan gaan de katten ook naar buiten. Dan lopen ze door de tuin en door de omgeving, springen ze op de schutting en er weer vanaf, klimmen ze in de boom, en springen ze vanaf de grond een twee meter hoge poort op (en er weer af).

In alle andere gevallen willen de katten niet naar buiten. Hooguit heel kort om even wat gras te eten.

Binnen spelen ze niet. Soms rennen ze even achter elkaar aan. Met ons willen ze niet spelen, ze willen alleen geaaid worden en op schoot liggen.

Als we onbeperkt voer geven, vreten ze zich vol.

Volgens de dierenarts zijn ze kerngezond. Altijd geweest. Ze zien er ook goed uit, het zijn mooie katten.

Eén van de katten had een tijd terug blaasgruis; dat hebben we kunnen oplossen met ander voer.
Rieneke1
5 maanden geleden
Geef iig onbeperkt natvoer. verzadigd veel beter met veel minder calorieën

Antwoorden (1)

Zoals je zelf al aangeeft, zijn katten obligate carnivoren: brood en rijst zijn voor katten vulling, geen voeding.
Katten horen altijd toegang te hebben tot goed voer: hun spijsvertering is er op ingesteld zo'n 15 tot 20x per dag te eten.
Verder zou het goed zijn ze naast brokjes meerdere malen per dag natvoer te geven: de kat zal zich eerder verzadigd voelen, en het is goed voor ze meer vocht binnen te krijgen, want katten zijn slechte drinkers.
Voor de mensen die bang zijn dat hun kat te dik gaat worden als ze hun kat onbeperkt toegang tot voer bieden: werk in zo'n geval met voerpuzzels en een antischrokbak.
Rieneke1
5 maanden geleden
Cryofiel
5 maanden geleden
Antischrokbakjes hebben we al. Die gaan leeg. In één keer.

Het enige verschil met een gewone bak is dat ze er langer over doen en dat ze de brokjes wat beter kauwen in plaats van ze heel door te slikken. Dat is natuurlijk heel goed. Maar ook de antischrokbakjes gaan direct leeg.
Rieneke1
5 maanden geleden
Zoals gezegd, geef meer natvoer, dat verzadigd beter. En kijk eens wat er gebeurd als je stopt met afpassen. De katten hebben duidelijk honger.
HeerVoldemort
5 maanden geleden
Cryofiel ik herken het probleem, mijn kater is ook continu op zoek naar voer, vreet in 1x zijn voerbak leeg. (En kotst vervolgens alles uit en gaat mauwen om meer) Ik heb een automatische voerdispenser die 6x per dag voer uit geeft en er liggen 4 grote knikkers in de voerbak voerbak gaat altijd leeg. Dat scheelt in elk geval in het kotsen, want nu kauwt hij zijn voer. En omdat ik niet meer handmatig met het voer bezig ben, schiet hij ook niet meer voor mijn voeten langs als ik opsta (in de hoop dat ik eten ga pakken) Op = op. Maar geef ik meer gaat dat ook op. Ik kan geen eten op het aanrecht laten liggen, want de kat zit eraan, ongeacht wat het is, zelfs groenten. Dus dat doe ik dan ook maar niet.