Kan mijn bejaarde kat zwanger zijn?

Mijn kat is 11,5 jaar, mager, huiselijk, altijd kwaaltjes gehad. Niet gestiriliseerd en nooit kittens gehad. Gaat soms even naar buiten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot mensen hebben poezen geen menopauze; zij blijven hun hele leven vruchtbaar ( tenzij ze geholpen zijn natuurlijk). Naarmate ze ouder worden krijgen ze wel minder kittens per nest (1-2, ipv 3+). Ofschoon ze doorgaan met paren, neemt de kans op bevruchting wel af, met het klimmen der jaren. hetzelfde geldt voor oudere katers, zij zijn nog wel in staat om een vrouwtje te bevruchten, maar de kans daartoe neemt wel af, daar ze minder vruchtbaar worden naarmate ze ouder worden.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan. Een poes kan haar hele leven vruchtbaar blijven. Overigens heeft ze misschien altijd kwaaltjes gehad, een poes van 11,5 jaar hoeft helemaal nog niet 'bejaard' te zijn. In theorie zou ze nog bijna twee keer zo oud kunnen worden!

Als ze soms even naar buiten gaat, kan ze een kater tegen zijn gekomen. Als dat met de juiste timing was, kan ze zwanger zijn. De vraag is of dat niet risicovol voor haar is, ook omdat ze zoveel kwaaltjes heeft gehad.

Er zijn ook andere verklaringen mogelijk voor haar dikke buik. Bijvoorbeeld wormen of een tumor.

In ieder geval dus tijd om naar de dierenarts te gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze poes was 15 jr. en toch nog zwanger, helaas hebben de kittens het niet gehaald.
We waren een keer te laat met de pil geven en dit was het gevolg, heel zielig.
Dus het kan wel maar voor de poes is het niet goed, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou even met de poes naar de dierenarts.
de kans dat de poes zwanger is, is klein, maar zeker aanwezig.
de dierenarts kan inschatten hoe ver ze is, eventueel met behulp van een echo.
mocht ze zwanger zijn, dan is dat enorm zwaar op haar leeftijd.
zorg in ieder geval dat je rond de uitgerekende tijd vrij bent, zodat je erbij bent mocht er iets misgaan.
lees je in over de geboorte, en laat je goed begeleiden door je dierenarts.
als de poes al vrij mager is, zou ik nu beginnen haar kittenbrokjes te geven, en blikjes hill's ad (te krijgen bij je dierenarts), om wat kracht op te bouwen.
de zoogtijd is een aanslag voor een poes, dus laat haar gedurende het zogen ook op dit voer.
succes.
Rieneke1