hoeveel wurgslangen mag je houden zonder vergunning ?

Hoeveel slangen mag je houden zonder vergunning.
En hoe groot mogen deze dan zijn.

BV : indien men één of meerdere slang(en) bezit van 3 meter heeft men daar dan een vergunning voor nodig.
Hoe zit de wetgeving daar omtrent in elkaar.
Na enig opzoekwerk blijft dit toch onduidelijk daar ik diverse antwoorden heb geleden. Iemand ervaring ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

De wetgeving
Niet alle slangen die in de handel worden aangeboden zijn even legaal. Je mag enkel dieren houden die onder Cites 2 vallen. Dit zijn dieren die vrij mogen verhandelt worden, maar niet worden in- of uitgevoerd zonder vergunning. Om zeker te zijn of de slangensoort die je wil houden wel onder deze Cites 2 valt kan je een kijkje gaan nemen op de site van the Convention on International Trade in Endangered Spiecies of Flora and Fauna (CITES).

Indien je dan uiteindelijk een slang in je bezit hebt moet je dit aangeven bij je gemeente. Meestal weet men daar zelf niet goed welk formulier ze je moeten laten invullen aangezien dit niet alle dagen voorkomt. Maar dan moet je vragen naar een VLAREM klasse 1, 2 of 3. Afhankelijk van welke dieren en hoeveel je er in je bezit hebt. Indien je deze VLAREM formulieren niet gaat invullen is dit afhankelijk van de klasse, wel of geen ramp.

Klasse 3
Je dient een VLAREM formulier klasse 3 in te vullen indien je tussen de 1 en de 30 niet gevaarlijke reptielen bezit.

Klasse 2
Een VLAREM formulier klasse 2 dient ingevuld te worden bij het bezit vanaf 1 dier dat giftig of gevaarlijk agressief is.

Klasse 1
Klasse 1 is normaal enkel voor dierentuinen bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarmee bedoeld u dat men gewoon wurgslangen kan houden zonder vergunning ? onder de 30 wurgslangen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou je wel denken, maar misschien zijn er per gemeente toch weer verschillen. Je moet het toch melden, dus kan het geen kwaad om bij je eigen gemeente hier al vast naar te informeren. Wat gevaarlijk wordt gevonden is tenslotte voor iedereen een ander begrip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie aanvulling.