Ja, dat kan. Laat dit wel aan een dierenarts over. Ontwormen is nodig omdat de moeder de kitten kan besmetten, doe dit vanaf 3 a 4 weken, ontworm de moeder dan ook.
Of een kat wormen heeft kan je aan de buitenkant van het dier meestal niet zien. Dit kan alleen goed worden vastgesteld door middel van ontlastingsonderzoek met behulp van een microscoop (En zelfs dat is niet honderd procent betrouwbaar, omdat wormeieren niet continu worden uitgescheiden). Wormen zijn namelijk “gemaakt” om in een darm te leven. Alleen als uw kat een hele zware besmetting heeft komen er soms wormen uit met braaksel of ontlasting. Dat u niets ziet aan uw kat wil dus niet zeggen dat uw dier geen wormbesmetting kan hebben. Het is dus van belang om uw kat regelmatig te ontwormen.
Dit geldt ook voor binnenkatten! Alhoewel binnenkatten in vergelijking met buitenkatten een kleiner risico lopen om zich met wormen te besmetten, kan dit wel degelijke gebeuren. Ze besmetten zich dan met wormeieren die ongemerkt met schoenen en tassen het huis zijn binnengekomen.
Sommige wormen besmetten dieren én mensen! Ontwormen is dus ook van belang voor de volksgezondheid.
Kittens kunnen van een worminfectie ernstig ziek worden en/of een groeiachterstand oplopen.
Volwassen katten kunnen bij ernstige worminfecties last krijgen van diarree en/of braken en lopen het risico dat bepaalde voedingsstoffen minder goed worden opgenomen.
Worminfecties verlagen de weerstand van een dier waardoor het risico op andere ziekten toeneemt.
Spoelwormlarven maken een trektocht door het lichaam van de kat en richten hierbij longschade aan. Recent onderzoek toont aan dat deze longbeschadigingen grote overeenkomst vertonen met longafwijkingen die vaak gevonden worden bij katten met hoestklachten. Het lijkt er dus op dat worminfecties bij de kat een rol spelen bij het ontstaan van longproblemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Duidelijk en compleet antwoord, plus!

Andere antwoorden (1)

Het kan, ja. Is het praktisch uitvoerbaar? Nee.
Om die controle te doen heb je een microscoop nodig plus de kennis om wormeieren (dat is dan waarnaar je op zoek gaat) te herkennen. Dit is wat ik geleerd heb in de opleiding tot medisch microbiologisch analist (eind jaren '60). Mogelijk dat er tegenwoordig andere methoden zijn, maar het beoordelen blijft toch vakwerk.