Mijn konijn is heel schichtig, kan ik hier iets aan doen?

Ik snap dat sommige konijnen gewoon een beetje bang zijn of lekker op zichzelf zijn maar ik vind het zo zielig dat alleen al als ik voer in zn bakje gooi hij als een gek zijn huisje in schiet. Hij beweegt zich sowieso heel 'spastisch', de helft van de bodembedekking ligt na een halve dag alweer buiten de kooi. Hij eet en drinkt gewoon goed. Ook is hij erg avontuurlijk als ik hem wel buiten zijn hok zet.
Verdere info: het is een mannetje, geboren begin augustus 2013 en het is een Nederlandse hangoordwerg. Zijn hok is 100 x 40 met een soort huisje erin waarin hij zich kan terugtrekken (hij is dan niet te zien).

Ik vind het jammer dat hij zo bang is en voel me er haast schuldig over dat het door mij komt. Ik hoop dat ik hier iets aan kan doen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Volgens mij niets mis met uw konijn, doordat hij zoveel en zo hard schrikt, vliegt het stro naar alle kanten. Ons mannetjeskonijn kon heel hard stampen met de achterpoten. Konijnen zijn prooidieren en zij weten dat, als ze dan plots een schaduw boven hen zien, schieten ze weg, wat een natuurlijke reactie is. Als u naar hem toegaat, wat trager en omslachtiger zijn, dan herkent hij u en denkt dan is ok.

Toegevoegd na 2 dagen:
Uw konijn is nog heel jong, moet nog wat wennen aan de mens,aan u. Zoek uit wat hij héél lekker vindt, dan zal hij minder bang worden en naar u toe komen als u hem dat geeft. Knuffel hem veel en hem al eens buiten zijn hok zetten vind ik een zeer goed idee. Nogal wat mensen laten hun konijn, onder toezicht, vrij in huis rondlopen. Krijgt dan veel nieuwe indrukken en zal zijn leventje niet zo eentonig zijn. Dat schrikachtige zal daardoor ook verbeteren ❗️
Z512099