Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het legaal om een alpaca als huisdier te hebben?

Ik wil heel graag een alpaca als huisdier maar ik weet niet of dit mag

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet een beetje groot voor in huis?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja dat mag. De alpaca staat zelfs vermeld op de positieflijst zoogdieren. Dat houdt in dat ze zonder vergunning door particulieren gehouden mogen worden.

Wel stellen deze dieren natuurlijk bepaalde eisen aan hun leefomgeving, dus het is wel verstandig om er goed over na te denken en je goed voor te bereiden op de eventuele komst van een dergelijk huisdier. Dit geldt natuurlijk voor alle huisdieren.

In de bron een informatieve website over het houden van alpaca's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Je mag ze houden, maar niet voor de wol. Ook kosten deze dieren nogal wat, ongeveer 2000 euro per stuk...
http://www.licg.nl/NY/dieren/zoogdieren/lama-en-alpaca.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij opvalt aan alpacawereld.nl is dat er met geen woord wordt gerept over wat een alpaca kost, en dan niet de aanschaf maar de dagelijkse kosten.
Of ik lees niet goed, dat kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gollem: Inderdaad, je hebt gelijk. De site mist inderdaad wel relevante info hierover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mag je de wol niet commercieel verkopen? waarom niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In crea's brein staat vermeld: "U mag in Nederland geen lama’s of alpaca’s houden voor de wol, omdat zij niet genoemd worden in het ‘Besluit aanwijzing voor productie te houden dieren’."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, brein moet uiteraard bron zijn

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding