Mijn waterschildpad drijft op het water wat moet ik doen?

Mijn waterschildpad zit vaak op het eiland van de bak. Hij zit daar vaak een hele nacht op en als ik hem dan in het water zet omdat ik bang ben dat hij uitdroogt of geen zuurstof meer krijgt drijft hij op het water. Ik geef ze goed te eten. Hij is bijna twee jaar en leeft met nog een andere waterschildpad. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Als ik het zo lees is er niet erg veel aan de hand, een schildpad droogt niet uit en hoor het wel vaker dat een schildpad meer op het eiland verblijft dan in het water, een water(moeras)schildpad heeft vanwege het ontbreken van een tong ook alleen maar water nodig voor eten.

Een reden van het op het droge blijven van een schildpad heeft vaak met temperaturen te maken.

Als het water voor de schildpad te koud is zal hij ook vaker op het eiland verblijven, omdat te weten is het zeer belangrijk te weten om welke soort en ondersoort schildpad het gaat, er zijn er namelijk waarbij het water in zijn geheel niet verwarmd hoeft te worden terwijl bij andere het water overdag een temperatuur dient te bereiken van ongeveer 24gr. C., ook de leeftijd / grote van de schildpad is daarbij van belang.

Ik wil je aanraden om de schildpad niet meer terug in het water te zetten, het geeft stress aan het dier en een schildpad is een dier dat perfect zelf weet wat het benodigd om te leven.