Is het normaal gedrag voor kippen om overdag af en toen in het nachthok te gaan zitten of is er dan iets aan de hand?

Het gaat om een trio nog redelijk jonge kippen (ca half jaar oud) die nog geen eieren leggen.
Worden gehouden in een stadstuin in een hok met binnen hok en ren.

Ik kan me niet herinneren dat ze de eerste weken dit gedrag vertoonden maar de laatste dagen doen ze overdag regelmatig een "middagdutje" of zoiets.

Is dit normaal gedrag of kan er iets aan de hand zijn, of vinden ze het mogelijk te koud om de hele dag buiten te zijn.

De ren is zo overdekt dat er voldoende plek is om ook bij regen buiten droog te zitten/lopen.

10 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt vaker voor: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=40501

Het beste antwoord

Dat is normaal zeker met het weer wat we hebben gehad harde wind en regen.
Tegen kou kunnen ze goed maar tocht daar worden ze niet vrolijk van.
Zeker nu de winter komt is het verstandig om een laag sto in het nachthok te doen isoleert en makkelijk schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Indien het nachthok goed is gemaakt, vinden de meeste kippen het best wel fijn, om zo nu en dan een poosje overdag in het nachthok te vertoeven.
Ook bij goed weer en zelfs in de zomer, zie je dat geregeld gebeuren.
Wel houden de kippen van beschutting in de winter.
Wat ik zelf doe als het echt koud wordt, dan doe ik het schuifje dicht en hou ze met vorst/ kou gewoon binnen.
Voordien gooi ik een dikke laag blad in het nachthok, hierin zitten de kippen de hele dag in te scharrelen, en de dikke laag blad ( 30 tot 40 cm. dik ) gaat in de winter broeien, dus geeft warmte af.
Met een beetje mazzel blijven de kippen dan ook nog eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ed echt 30 tot 40cm?
Dan zit het nachthok bij mij tot de helft vol met blad nou bijna dan.
Komt in elk geval tot de zitstok haa
Gebruik stro in het nachthok een dikke laag en in de buitenren speelzand ze houden wel van een zandbad en ook weer makkelijk schoon te maken.
Oud eruit scheppen nieuwe erin ze vinden het heerlijk!!
Leuk kippen!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
had vroeger ook van die lage en kleine nachthokken, moest er altijd gebukt naar binnen, toen werd ik ouder en minder lenig en dacht, stom!
Waarom geen ruimer nachthok, waar ik binnen gewoon kan staan.
Vanaf toen had ik een hoger en ruimer nachthok.
Voor een groot deel dubbelwandig, dakpannen er op en met een dikke laag blad ( is er nu toch genoeg) wat beek, het vroor veel minder snel in dit warmere hok, dus ook het water bevroor veel minder en als beloning voor al dat getimmer, had ik ook in winter heel vaak eieren.
het blad + het vocht van de mest, ging een reactie aan, waardoor er warmte vrij kwam.
Met stro gaat het ook, zodra het stro nat wordt van de mest gaat het ook broeien.
Maar stro moet ik kopen en blad heb ik toch zat
ja leuk kippen en heerlijke scharreleieren.!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hun buitenren is overdekt ( 2x3 m.), met op de grond een dikke laag gemalen boomschors ( 15 cm. ), waar ze de hele dag in scharrelen, maar ook een stofbad kunnen nemen.
Onderhoud in de laatste 3 jaar, geen!
Dat komt puur, doordat alles droog blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groot klein hok maakt voor ons wel uit worden ouder en ik moet dus nog wel bukken gaat nog prima.
Maar dat maakt de kippen niets uit ene stro is niet gratis maar kost ook bijna niets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alles droog regent het bij jou niet in hier wel als de wind erin staat en daarom gaan ze ook naar binnen zo nu en dan wat de vraag is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het regent bijna nooit in en door de dikke laag boomschors, is dat ook totaal niet erg.
Heb er wel aan de windkant voor een deel windbraak gaas er tegen aan gespannen ( zwart) en dat scheelt erg veel.
Toen ik dat vroeger nog niet deed, en het niet was overdekt, was het een drama!
De ren was open en bloot en na een paar maanden lag er een dun laagje kippenpoep op de grond, dan maar weer omspitten, ging dan weer een tijdje goed, tot het weer modderig werd. dus nog een keer omspitten, daarna moest het er een keertje allemaal uit en dan weer grond, zand, of bladeren er weer in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windbraak gaas wat is dat en waar eventuele te krijgen want bij mij waait toch wel regen naar binnen als de wind erop staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windbreek gaas, soms ook schaduwgaas genoemd, wordt gebruikt om de wind te breken.
Het is geweven en zit op een rol, vaak is het groen van kleur, maar zwart is veel mooier ( minder lelijk)
Het is dus een soort fijn net, een klein deel van de wind gaat er wel door, maar het meeste niet.
Hier in het winderige Zeeland wordt het veel toegepast in tuinen maar ook bij kwekers.
Soms te koop op een tuincentrum en op internet, maar dat zal wel alleen per rol gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier in Friesland ook zelden wind stil zal eens kijken.
Bedankt zo zie je maar dat 1vraag meer antwoorden kan geven!! TOP
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Friesland windland, ha, ha.