krijg ik kuikens? mijn kip zit al 5 dagen te broeden!

ik heb een haan en een kip (witte zijdehoenders, van die poedels XD) en ik heb mijn haan wel eens de kip zien bevruchten. sinds een tijd legt de kip ook eieren (ze zijn nog jong) en ze waren heerlijk! en dan had de kip gelegd en ging die er meteen vanaf. maar nu zit ze al 5 dagen te broeden op de eieren. ik heb de eieren niet gezien omdat ze erop zit maar ik ga ervan uit dat ze er wel zijn ;). maar het kan dat ze broeds is. maar in combinatie met die haan vind ik het toch wel opmerkelijk. hoe groot is de kans dat ik kuikens krijg??

(de kip is vandaag wel een half uurtje weggeweest van het leghok, is dat opmerkelijk gedrag? verder heb ik hem nog ooit even zien weggaan. zou dat normaal zijn voor een kip die broedt?)

GROETJES VAN LUCA

en alvast bedankt!!

Toegevoegd na 1 minuut:
heeft iemand verder nog tips voor als ik idd kuikens krijg? moet ik ze bij de moeder laten? of weghalen? met een warmte lamp binnen? alle tips zijn welkom!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

www.kippenforum.nl kan je heel veel over vinden.
maar ik zou de eitjes weghalen en van de lente een keer gaan broeden, de hen broedsaf maken en de eitjes snel weggooien.
kuikens in de winter is een hele hoop extra werk en moeite en ook niet supergoed voor je hen.
zijdehoenders zijn heel snel broeds dus daar moet je het hele jaar goed op letten, soms zijn ze elke maand broeds.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het uitbroeden van kippeneieren duurt 21 dagen. De kans is groot dat de kip kuikens krijgt. Als je hebt gezien dat de haan haar getreden heeft is het bijna zeker.

Laat de kuikens bij de kip. Zolang ze zich met regelmaat onder haar veren verschuilen hoef je ze niet te verwijderen, noch te verwarmen.
Wil je ze apart houden en mee naar binnen nemen, dan is een warmtelamp nodig.

Laat haar niet langer dan 25 dagen op de eieren zitten als de eieren onverhoopt niet bevrucht zijn. Je moet de eieren dan weghalen. Je kunt ze tussendoor wel tegen het licht houden om te zien of ze bevrucht zijn. Ze zijn dan vanbinnen donker gekleurd.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
duidelijk antwoord, +
Als er een haan bij zit zul je wel kuikens krijgen. Het is niet erg als de hen een tijdje van de eieren is. Je kunt de kuikens het beste bij de hen laten zitten die regelt het wel als de kuikens het koud krijgen er gaat niks boven de natuur.