Waarom bijt mijn hond in zijn eigen poten?

Mijn hond bijt in zijn poten. Op internet heb ik wat dingetjes gelezen, maar echt een bevredigend antwoord heb ik niet gekregen. Hij heeft geen wondjes en bij het overstappen naar ander voer hebben we geen verschil kunnen waarnemen. Weet iemand waarom sommige honden in hun eigen poten bijten?

Toegevoegd na 4 uur:
Onze hond is geboren in Sesimbra, Portugal. Daar is hij gevonden in een natuurgebied. Hij is na ongeveer 4 maanden naar Nederland gehaald en toen hij 4,5 maand was is hij bij ons komen wonen. Inmiddels is hij net 1 jaar geworden.
Het is een hele lieve en rustige hond, maar kan ook heel leuk spelen, alleen, samen met andere honden of met onze katten.
Hij heeft heel veel speelgoed en ook kauwstaven. Als hij op zijn poten knaagt en ik geef hem een bot (dat bij hem ligt) dan gaat hij meestal daarop knagen. Ik snap alleen niet waarom hij niet meteen dat bot pakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45K

Het beste antwoord

Alle eerdere gegeven antwoorden zijn natuurlijk mogelijk, maar bij een irritatie of allergische reactie, zou je ook wat op zn huid moeten kunnen zien, zoals rode vlekjes of bultjes.
Wat ik eerder denk is; dat je hondje een vorm van aandacht vraagt. Hij wil dat jij hem het bot geeft dat al naast hem ligt. Je hondje heeft het waarschijnlijk de eerste maanden van zn leven niet gemakkelijk gehad en moest maar zien te overleven. Dit is voor een hondje erg ingrijpend.
Nu ligt het lekkers zo maar naast hem en er is ook nog iemand die dat daar heeft neergelegd.
Hij wil gewoon van jou weten of het echt wel voor hem is.
Hij kauwt liever eerst op zn eigen pootjes, dan aan het lekkers.
Stel je voor dat ik straks weer pijn heb door een ander dier
bv. een andere hond, die hem beet, omdat hij aan zijn eten zat. Hij zal vaak weggejaagd zijn en honger gehad hebben.
Hij wil dus van jou een bevestiging dat het echt voor hem is.
Op den duur gaat dit gedrag vanzelf over, maar hij durft eigenlijk nog steeds niet te geloven, dat het barre eerdere leven voorbij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

volgens mij doen ze dat als ze jeuk hebben

Toegevoegd na 16 seconden:
aan zijn/haar pootjes dan he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen dat je hond last van een allergie heeft.
Lees hier over op deze site:
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9/page108/page100/allergie.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook het antwoord van een gratis advies site geeft weer dat het meestal door iets in het voer of de snacks komt waar de hond niet tegen kan:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=111223

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik las nog even wat andere tips door en las meerdere keren dat een hond soms gaat likken en bijten in zijn poten omdat hij zich verveelt.
Maar of dat het kan zijn weet jij natuurlijk het beste.

Toegevoegd na 5 uur:
Na je toevoeging zou ik zeggen dat verveling ook niet de reden hoeft te zijn. Misschien dan toch een allergie? Zoek het niet alleen in het voer, maar ook in eventuele snacks tussendoor.
Of weet hij zich misschien niet te vermaken omdat hij altijd alleen maar bezig was met 'overleven' en niet met 'zich te vermaken' in het verleden?

Ik hoop in ieder geval dat er nog een echte hondenkenner jouw vraag leest :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan jeuk zijn, door een allergie (maar dat heb je al min of meer uitgesloten door ander voer) of door vlooien.
Verder zijn er ook honden die door stress erg gaan likken en bijten aan hun poten. Kijk eens goed naar je hond of hij wel gelukkig is?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook gewoon zijn dat hij na het buiten lopen vuil tussen de poten heeft en het op die manier 'schoonmaakt'. Mijn hondje doet het namelijk ook als we op het uitlaatveldje zijn geweest waar het nu na al die sneeuw en regen erg modderig is, ik zie het dus als een vorm van zand en modder verwijderen omdat dat wel zal irriteren tussen de tenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vriendin die het zelfde heeft.
Het knagen aan de poten komt omdat hij te vroeg uit hun nest gehaald zijn. Ik weet het hele verhaal niet meer precies maar ze missen hun moeder of zoiets en dan gaan ze knagen aan hun poten. Dit is geloof ik niet echt schadelijk en je kan het ook niet vervangen door knagen aan een bot.