Kunnen vissen depressief zijn?

Het aquarium wordt verhuisd (niet door mij), en een dag voor het leeghalen zijn de plantjes eruit gehaald. Nu hangen de visjes een beetje rond in een geheel leeg aquarium en kijken heel zielig (of projecteer ik nu?). Geen verstopplaats, niks te beleven. Sommigen hebben elkaar opgezocht, zo lijkt het wel, ook visjes die vrij solitair leven. Ik wil iets voor ze doen, maar wat. Ze houden niet van geaaid worden.

Picture for question
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (9)

Wat u kan doen, is de plantjes na de verhuizing weer terugplaatsen. Vissen houden van beschutte plekken. Geeft een stukje veiligheid. Deze veiligheid zoeken ze nu, door bij elkaar rond te gaan hangen.

De vissen zijn niet depressief. Het is ook maar de vraag of vissen echt depressief kunnen worden. Ze zijn echter wel een beetje gestresst.
14 jaar geleden
Ze zijn door de grote verandering natuurlijk gedesoriënteerd. Al die veilige- en vertouwde plekjes ineens weg........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze wat verstop-plaatsen geven door een paar schone bloempotten op hun kant in het aquarium te leggen.

Een dag lang 'je niet thuis voelen' is voor die visjes best lang. Dus zet gewoon wat schone (mogen nooit met zeep in aanraking zijn geweest) dingen in het aquarium, waardoor het voor hun weer aangekleed en interessant overkomt maar je geen troebel water krijgt als je deze spullen verwijderd (vlak voor je de visjes eruit vangt).

Misschien eerst de bodem van het aquarium nog even goed schonen voor je de spullen plaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen kunnen "van slag" raken. Net als mensen dat wel eens hebben als er een verandering in hun leven optreed. De vissen zullen ook weer moeten wennen aan hun nieuwe stekkie na het verplaatsen van de bak. Een ander uitzicht, misschien dat de bak verder of dichter bij de verwarming in huis staat wat betekend dat het waterteperatuur veranderd, ze meer of minder licht hebben enzv enzv. Allemaal redenen voor het gedrag van de vis. Ook moeten ze wennen aan hun lege behuizing zonder de plantjes erin. Het komt wel weer goed, maar het heeft zijn tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat het met je visjes niet goed gaat is erg groot.
De planten zijn voor de vissen van levensbelang, ze halen de nitraten uit het water en geven zuurstof er voor terug.
Dit proces valt nu ineens weg, tevens is hun natuurlijke schuilplaats verdwenen en kunnen ze in de stress raken.
maar hoe nu verder?
Je had ook het water moeten verplaatsen waar de vissen in leefde, komen de vissen straks na de verhuizing in nieuwe leidingwater?
Dan zie ik het somber voor ze in, de samenstelling van dat leidingwater is totaal anders dan het water waarze nu in zwemmen, dus nog meer stress, wil je echt iets voor ze doen, ververs dan direct voor een derde het aquarium water en over 2 dagen nog eens, om van het nitriet af te komen en neem het water mee met de verhuizing, misschien dat het goed afloopt.Maar waar zijn de planten nu? Staan die al in een nieuw aquarium?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: Kunnen vissen depressief zijn. Op deze vraag kan ik het antwoord geven. JA!. Dit gaat dan niet speciaal om de aquariumvissen, maar om de grote vissen, uit zee gehaald en in een voor hun te kleine bak te kijk worden gezet voor toeristen. Deze vissen worden gruawer van kleur en liggen vaak op de bodem. Ze zitten dan ook alleen in een bak, dat ik geen aquarium zou noemen.
In het Zee aquarium 'Aqua Inn' in Hurgada Egypte heb ik er naar gevraagd. Daar vertelde ze, dat toen ze net daar waren feller van kleur waren, maar nu zeker te oud waren, ze zaten er toen net een half jaar in. Die snapten er zelf niets van, van de vissen dus. Vissen hebbeb dus een fatsoenlijk grote plaats nodig, planten om van te eten en en in te kunnen verstoppen en andere vissen om zich heen nodig.
Succes met je aquarium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al 20 jaar een aquarium, en ben al -tig keer verhuisd. Wat ik doe is inderdaad eerst de planten en stenen en hout eruit halen, die gaan in een hele grote emmer (vol aquariumwater), dan eenderde van het water eruit, en dan meteen de vissen vangen. Niet de dag erna pas! Die gaan in een doorzichtige emmer, waar ik alleen tijdens het vervoer een deksel op klik. Daarna meteen een paar planten erbij in de emmer met vis, zodat ze kunnen schuilen. Ook heb ik een holle steen, waar ze normaal niet naar omkijken, maar tijdens de verhuizing allemaal inkruipen.

De bak zelf verder leeg maken, grind eruit en omspoelen, en in het nieuwe huis zo snel mogelijk inrichten met grind, helft water en de planten. pomp schoonmaken en aansluiten, verwarming, thermostaat controleren, en de dag erna de vissen uit de emmer erbij. Dan hebben ze nog tweederde van het oude water, afkomstig uit de emmers met planten en vissen, en ik houd het waterpeil tijdelijk wat lager. Dit doe ik dus nooit op de grote dag zelf, dan heb ik geen tijd om te verhuizen.

Sommige vissen heb ik al 8 jaar en die hebben zo al 3 verhuizingen meegemaakt.

Als vissen stress krijgen/ bang zjn/ depressief zijn ze heel gevoelig voor stip. Deze ziekte gaan ze snel dood aan.
Daarom snap ik niet dat de winkel jouw ( je ex z'n) vissen terug wil nemen, die mogen eerst wel in quarantaine, om te voorkomen dat ze andere vissen ook besmetten.

Voortaan altijd zorgen voor schuilmogelijkheden dus. Ook mensen met een "viskom" : neem een rechthoekige bak en zorg voor voldoende planten.

p.s. de bloempot of zoiets plaatsen is een hele goede tip als je de planten niet meer terug kan plaatsen.

Overigens vang ik mijn maanvissen altijd met een grote doorzichtige maatbeker. Daar zwemmen ze zo in, terwijl met een netje opjagen veel meer stress geeft en veel langer duurt. Maar die zijn ook zo intelligent dat ze de dag erna zelf in de beker zwemmen (k denk dat ze weten dat ze dan terug mogen naar de hogere bak)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alleen zijn ze het na een rondje zwemmen alweer vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Danken gaat vooraf aan depressiviteit, dus nee dat kan niet, geen enkel dier trouwens kan depressief zijn, wel getraumatiseerd, want daar is geen denken voor nodig, maar geconditioneerde reflex...