Sinds wanneer zijn agapornissen zo populair als huisdier?

Op GV zie ik regelmatig vragen over agapornissen voorbijkomen. Voordat ik lid werd van GV had ik die naam zelfs nog nooit gehoord.

Is dit een recente ontwikkeling, of zijn deze vogels al langer dan een paar jaar zo populair als huisdier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het vaak dezelfden die er over vragen. Maar nee, de agapornis is al erg lang populair als huisdier. Wordt ook wel dwergpapegaai genoemd. Wij kregen onze eerste in 1970.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze dwergpapagaaitjes zijn altijd al redelijk populair geweest.

Dat jij regelmatig vragen over de agarponis tegekomt is niet zo gek, want de meesten komen van een en dezelfde figuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel agapornis.......wat een naam ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Agaporissen zijn al jaren populaire huisdiertjes.
Ik werk in een dierenwinkel en daar gaan de agporissen heel hard.
Dit zijn leuke iets wat drukke vogels, die meer leven in de brouwerij schoppen als een normale kanarie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De agapornis, beter bekend als dwergpapegaai, is al langer een populair huisdier.

Toen ik mijn eerste (en helaas ook enige) agapornis heb gekregen op mijn 18e (ja, al even geleden) had ik al verschillende kennissen en vrienden die zo'n beestje hadden. Juist omdat ik ze daar zo vaak zag wilde ik ook zo'n beestje.

Ik zou er zo nog één willen, maar ik zit helaas met een huisgenoot die allergisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De agapornis wordt al 4 eeuwen in gevangenschap gehouden. Dit is gebleken uit een 16e-eeuws schilderij, voorstellende een dame met agapornis.

Pas rond 1760 werd de agapornis wetenschappelijk beschreven.

Begin 1900 werd er voor het eerst mee gekweekt.