Mijn hondje is meerdere malen aangevallen. Wat kan ik hieraan doen?

Mijn hondje (kleine kruising highland white terrier) is al meerdere malen aangevallen door twee middelmaat schnauzers. Ze heeft hier ook al een keer verwondingen aan opgelopen. De eigenaar van de dieren heeft bij deze aanvallen niets gedaan om zijn honden tegen te houden. Mijn hondje is nu erg angstig en durft het bos niet meer in. Wat is het beste wat ik hier kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik begrijp dat uw hondje in het bos losloopt? In dat geval moet u constant opletten dat de twee honden niet in de buurt zijn. Het valt niet terug te draaien als uw hondje eenmaal angstig is door aanvallen en verwondingen van deze twee honden.

Ik zou hier een heel boekwerk aan kunnen wijden, want in de meeste gevallen hebben de eigenaren van kleine honden absoluut niet in de gaten, dat zij (de kleine honden) zelf de veroorzakers van het leed zijn.
Ik zeg niet dat het in uw geval zo gegaan is, maar vaak stormen deze kleintjes op grote honden af zonder zich eerst voor te stellen. Dit laatste is een uitspraak van de hondenfluisteraar. Grote honden hebben een andere vorm van voorstellen en ergeren zich aan dit onbesuisde gedrag, wat door eigenaren van kleine hondjes vaak als speelgedrag wordt uitgelegd.
Grote honden corrigeren dan met een grauw en een snauw, wat in de meeste gevallen voldoende is. Pas als de eigenaar zich bezorgd gaat opstellen is er een storing die voor erger gedrag van de grote honden kan zorgen.
Wees eens eerlijk, was uw hondje zo'n speelse rakker die onbesuisd overal op af ging?

Was dit niet het geval, dan zijn er honden, klein of groot, die zo angstig zijn (dus slecht gesocialiseerd) dat hun houding aanvalsgedrag van andere honden uitlokt. Dat zou dus de tweede mogelijkheid zijn bij uw hondje.

Ik kan maar één raad geven, vraag uw dierenarts naar het adres van een goede hondentherapeut, die kan zien of er een gedragsombuiging tot stand kan worden gebracht. Ik denk dat het u alleen niet meer lukt.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De honden lopen inderdaad los in het bos. Dit is een losloop gebied. Ik ben me zeker bewust van het gedrag van mijn hond. Ook heb ik nog 3 herders. Ik merk dat deze honden inderdaad anders voorstellen dan de kleine. Ik snap daarom ook de reactie van de twee honden zeker. Alsnog bedankt voor uw antwoord!
Ik zou een andere wandelroute kiezen. Veel mensen begrijpen niet dat je hond niet vrij rond mag lopen. Ik zou dat bos mijden. Hopelijk zullen die nare ervaringen slijten voor uw hondje.
Z512099