waarom houd de mens huisdieren?

waar komt het vandaan en waarom, is het niet zielig om een dier in gevangenschap te houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar zijn veel verschillende redenen voor. Er zijn ouders die het doen omdat ze vinden dat het goed is voor de opvoeding van de kinderen. Er zijn mensen die graag een extra leven in huis hebben, dat geeft een levendiger, vrolijker huis. Er zijn mensen die een maatje zoeken. Er zijn mensen die tot rust komen, ontspannen als ze een dier aaien, en dat nodig hebben. Er zijn mensen die dieren uit de opvang graag een goed thuis willen bieden. En zo zijn er vast nog veel meer redenen, veel huisdier houders hebben meerdere redenen tegelijkertijd. Of het eigenlijk zielig is.... daar zul je per situatie over moeten beslissen. Veel dieren zijn erop gefokt, zouden überhaupt geen leven gehad hebben als huisdieren niet bestonden, en wat is dan zieliger wel of niet leven. Veel katten hebben naar mijn idee een keizerlijk leven, maar die zitten dan ook niet echt in gevangenschap. Het hangt helemaal af van hoe je met het dier omgaat en hoever je bereid bent tegemoet te komen aan de wensen van het dier. Wel denk ik dat ze dierenwinkels moeten verbieden dieren te verkopen, de echt geïnteresseerden vinden ze wel en de kinderen worden niet overgehaald door de veel te jonge schattige beestjes. Het moet minder makkelijk zijn dieren te kopen, dat scheelt een hoop leed. Toegevoegd na 32 minuten: De geschiedenis verschilt per dier, en bij honden zelfs per ras. dieren werden in ieder geval gehouden als ze nuttig waren, meer opleverden dan kosten. Eten, bescherming, hulp bij jacht, bescherming van voedsel enz. Maar de vraag is of je dan nog echt van huisdieren spreekt. Katten die om de boerderij leven van de muizen, honden die mee gaan op jacht, of buiten waken, maar niet in het huiselijk leven meedoen, konijnen die in een hokje vetgemest worden. De echte huisdieren zijn dan de spinnen en het ongedierte in huis. Huisdieren ontstaan dan waar het dier zijn functie verliest en meer mag kosten dan het oplevert, en natuurlijk in het huiselijk leven wordt opgenomen.

Wat al gezegd is,veel dieren zijn niet meer in staat in de vrije natuur te leven,omdat ze ofwel door gefokt zijn of hier gewoonweg niet thuis horen in ons kikkerlandje,maar mensen 't oh zo leuk vinden bijvoorbeeld exotische dieren te houden (en zich vaak niet bewust zijn van de verantwoordelijkheid die het houden van dieren inhoudt) dus vaak genoeg is het wél zielig, veel dieren zijn de dupe van het ondoordachte gedrag van de mensheid.

Voor de gezelligheid en ontspanning. Wij hebben een oude poes die pas gelukkig is als wij thuis zijn. Als ik met hem praat spitst hij zijn oude oren en houdt zijn kopje scheef, en kijkt mij met zijn wijze ogen aan. We hebben echt een band met elkaar. Als we weg zijn is hij verschrikkelijk onwennig, begint klagelijk te miauwen, en gaat pas weer liggen als wij thuis zijn. Verder krijgt hij alle zorg die hij nodig heeft, met een aai van het vrouwtje en baasje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100