Wie kan mij advies geven? Mijn hond geeft ballen niet terug en gromt.

Mijn hond is zo dol op zijn bal dat als ik hem weg gooi en hij brengt hem terug. Dat tie hem gewoon niet meer los laat! Helemaal grommen en toe happen als je hem uit z'n bek probeert te trekken .... Dit is ook met andere dingen... Alstublieft help mij!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (8)

je moet hem zelf laten merken en aanleren dat hij alleen maar kan spelen als hij met die voorwerpen deelt. en als hij gromt en nipt is best normaal.

veel succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
grommen is NIET normaal, daarmee probeert hij de baas te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAHAHAHHAAHH! Alsjeblieft! Mijn hond gromt ook tijdens het spelen, en nu zou hij opeens mijn baas zijn. Kom op, denk even logisch na. Ik ben 16 en ik snap dat een hond geen baas over een mens kan spelen. Wie voorziet de hond in zijn behoeften? De mens. Dus een hond heeft helemaal geen intenties om te domineren over een mens. Even een vraag dan, die je makkelijk zou kunnen beantwoorden als honden écht dominant waren! Oké, dus stel: álle honden zijn dominant. Dominante honden doen wat ze willen, en de mens kan ze maar met moeite onderdrukken etc. etc. Hoe komt het dan? Dat élke hond kan luisteren? Als ze toch zo dominant zijn? Ik pas geen een roedelregel toe op mijn hond, en toch luisterd mijn hond perfect. Raar hé? Zou mijn hond gewoon een wonder of een uitzondering zijn? Nee. @Lifeguard, alsjeblieft trap niet in die onzin van dominantie en roedelregels!? Doe je hond niet te kort!
Ik heb bij de hondenfluisteraar gezien dat zodra de hond de bal neerlegt, dat je eroverheen moet stappen en tussen de hond en de bal in moet gaan staan. Jij moet de bal claimen. Als de hond op dat moment de bal op wil eisen roep je kssst en tik je snel met 2 vingers tussen zijn ribben. Blijf de bal blokkeren en uiteindelijk geeft de hond zich over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben altijd de stelling gehad dat grommen (tegen de huisgenoten) NOOIT mag.
Dat heeft te maken met de rangorde in het gezin. De hond moet de laatste zijn en dat moet hij weten.

Moet ik er wel op zeggen dat ook voor ons (huisgenoten) ook op bepaalde zaken "de doodstraf" stond. Bijv hond pesten als hij aan het eten was of met zijn eten rommelen, dan loop je toch wel een risico dat ze grommen.

Dus bij ons is eerst het grommen aangepakt. Als hij gromde op hele boze toon zeggen : foei in je mand!!!

Het heeft uiteindelijk altijd gewerkt en als honden niet meer grommen kan iemand die voor de hond echt hoog in de rangorde staat ook best zijn bak eten weer pakken (heel soms moet dat gewoon en dan accepteerde hij het ook).

Met die bal is een kwestie van oefenen. Eerst een andere oefening: hij moet op commando zitten en dan zeg je: zit!!!

Zit hij met zijn bal voor je en dan zeg je: los!!!
Als hij ook maar iets doet dat lijkt op het loslaten van de bal prijs je hem de hemel in (desnoods "ruil" je in het begon voor een snoepje). Verder is de truc: niet de bal met je hand pakken (ben je altijd te laat) maar razendsnel je voet erop zetten ALS hij hem eens loslaat

veel plezier en veel succes
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al eens eraan gedacht dat grommen een teken is? Een teken dat het baasje iets doet wat de hond niet leuk vind? Is het dan niet de taak van het baasje, om de hond in bescherming te nemen, en er mee op te houden? Laat ik het zo stellen:
Een kindje aait je hond en doet vervelend, als je hond dan gromt. Straf je de hond dan af, omdat hij zichzelf verdedigd, of vraag je het kindje om op te houden? Ik neem aan dat ieder verstandig mens voor het tweede zou kiezen. Grommen is een waarschuwing, en die moet je respecteren in deze context. Grommen kan ook een uitnodiging zijn om te spelen. Mijn hond gromt enorm als hij speelt, géweldig! Ook met andere honden! Hoe feller hij wordt, des te leuker hij het vindt, des te harder hij gromt! Verder is grommen bestraffen erg onnozel. Denk je dat de hond daarom niet meer gefrustreerd is? Denk je dat, omdat hij niet meer gromt, alles goed is? Neen. Veel fouter kan je niet zitten. Je hond zal niet meer waarschuwingen in het vervolg(Door te grommen) maar meteen bijten. Is dat wat je wilt? Verder krijgt de mand ook zo een negatieve nasmaak voor de hond. De mand is de eigen plek van een hond, waar hij zich kan terugtrekken. Wil je dat je hond zijn plek verstoord wordt? Waarom zou je zijn voerbak pakken!? Echt nogmaals: onnozel. Als je dan de roedelregels volgt: dan weet je dat in een roedel geldt: Wat je hebt gekregen is van jouw. Dus dat eten is van hém, en dat pak je af. Erg goed advies trouwens om razendsnel je voer erop te zetten, zal de hond inderdaad van leren delen...
Gewoon lekker die bal ruilen met een snoepje! Leuke oefeningetjes doen! Sorry voor mijn negativiteit, maar dit is echt onzin wat je schrijft, lees je alsjeblieft in. Je hond is geen dominant schepsel, laat staan een roedeldier...
amigo
12 jaar geleden
dank voor je moeite om zo'n uitgebreide reactie te geven. Je hebt echter een deel van mijn antwoord niet gelezen OF niet begrepen. Wij hebben nl (daarom staat er ook "soms") weleens gehad, dat terwijl we de etensbak neerzetten we zagen dat er een stuk plastic verpakking tussen het eten zat. Wij vonden het toen voor de gezondheid van de hond heel belangrijk dat dat er uitgevist werd VOOR hij het naar binnen schrokte, vandaar..... De rest zal ik even niet van al te veel commentaar voorzien want je koos ervoor er over heen te lezen dat er voor ons (huisgenoten) ook regels waren over wat we wel en NIET mochten met de hond. Die lijst was natuurlijk VEEL langer dan wat ik opnoem maar dat was niet relevant voor het antwoord. Er staat echter WEL dat wij dus niet ongestraft hondje konden pesten en dat HIJ dan straf kreeg voor grommen
amigo
12 jaar geleden
roedeldier!!!!
http://www.hondtraining.com/honden_training_artikelen/honden_gedrag_begrijpen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig, maar hoeveel argumenten en feiten zie je staan in dat artikel, behalve dan "De hond stamt af van de wolf"?
Het gedrag dat beschreven wordt in dat artikel van wolven is geheel foutief. Wolven leven inderdaad in roedels, maar die roedels bestaan uit: Moeder, vader+afstamming. De pups próberen dus niet eens om hun vader of moeder te onderwerpen. Hoe dan ook, hier is een geweldig artikel:
http://vamana.nl/Artikelen/gedrag/dominantie1.htm Nja, het maakt ook niks uit hoor ;-)
Maar ik zeg alleen dat je grommen niet moet bestraffen. Alles wat een hond doet, zowel gewenst als ongewenst gedrag, doet hij/zij met een reden. Wil je ongewenst gedrag bestrijden? Dan moet je eerst de reden achterhalen, en die wegpakken!
Ga met je hond naar de dierenarts, de mogelijkheid van een hersentumor lijkt me aanwezig.
Ik spreek (helaas) uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lifeguard, dat heeft te maken met dominantie. Jouw hond heeft veel zelfvertrouwen . Het stamt uit de "oertijd". Toen honden nog hun eigen eten moesten vangen , gaven ze hun prooi pas af als ze volgevreten waren . Die bal is zijn prooi . Mijn hond doet hetzelfde .Ook als we thuisgekomen zijn en ik zijn eten neerzet laat hij de bal niet los. Als ik hem iets lekkers aanbied neemt hij het niet aan .Ik heb 'n hondenschool gehad . Mijn huidige hond heb ik van de dierenbescherming . Men wilde hem laten inslapen . Ik heb hem in huis genomen.en het is de liefste hond tegen honden en mensen ,die er bestaat . Maar als een inbreker hem zou wegduwen of bedreigen , valt hij onmiddellijk aan. Als je je hond zou slaan om de bal terug te krijgen ,komt hij niet meer bij je in de buurt met de bal .Ik heb 'n Rottweiler , dat zijn heel moedige dieren ,zie foto hoe lief hij is . Hoe oud is jouw hond en wat voor Ras is het ? Wat doet hij als jij op de grond zit met 'n bal in je hand ? Wil hij hem dan afpakken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hond kan gewoon niet delen...
Het heeft niks met prooien te maken.
Dit is puur een dominantie ding. En je zal het zo snel mogelijk de kop in moeten drukken. Mijn hond had dit ook heel erg met ballen.
Ik heb toen gesteld dat als hij wil dat ik die bal gooi, moet hij de bal in mijn hand leggen. Ander gebeurt er niets. Maw hij moet de dominantie opgeven over de bal. Trekken aan de bal heeft geen zin de kaken van de hond zijn altijd sterker.
Het opeisen van dingen moet rustig aan doen. Je kan niet zomaar tussen de hond en zn object in gaan staan. Dan zal hij aanvallen. Echter langzaam in zijn personal zone komen en hem laten zien dat je hem niet aanvalt. Maar ook op een speeltje gaan staan helpt ook.

Denk er aan ons doorzettingsvermogen is velemalen groter dan van een hond.
Kijk een naar de psychologie die achter de methodes van Cesar Millan zitten. Daar kan je veel van op steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus jij vindt het normaal als je het advies geeft om "Je kan niet zomaar tussen de hond en zn object in gaan staan. Dan zal hij aanvallen."?
Een hond valt zijn EIGENAAR niet aan bij een GEZONDE verstandshouding!? Mijn hond zou mij NOOIT aanvallen, maar dan ook NOOIT. Wat ik ook zou doen. Hij zal hoogstens zijn kaken rond mijn hand doen, ter waarschuwing. Maar hij zal er geen druk op zetten. Weet je hoe dat komt? Omdat mijn hond mij respecteert. Hoe komt dat? OMDAT IK MIJN HOND RESPECTEER. Ik corrigeer mijn hond NIET. Waarom? Omdat ik goed gedrag BELOON. Er is geen gedrag om te corrigeren!? Mijn hond was een half jaar geleden(Herplaatser) een uitvallende hond, die heel erg onzeker was, geen commando's kende, niet luisterde etc.
Binnen een half jaar is hij de meest bekende hond van Maastricht, hij is énorm stabiel, is vriendelijk tegen élke hond en luistert vrijwel perfect. Dus om je uit je illusie te halen dat je ongewenst gedrag niet weg kan werken met belonen, het klopt dus gewoon niet... "Kijk een naar de psychologie die achter de methodes van Cesar Millan zitten. Daar kan je veel van op steken." Oh, ja. Die hebben we ook nog. Oh, hij weet zóóóveel van honden. Hij weet zoveel van honden dat hij ze:
1. Vergelijkt met WOLVEN. Zijn wij apen? Zijn katten tijgers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2. Hij ze corrigeert. Het is namelijk "Normaal" gedrag. Oké. Even terug naar de wolf, omdat hij daar steeds naar teruglinkt. Hij zegt dat wolven(in roedels) elkaar ook corrigeren. Hoe weet hij dat? Heeft hij wolven bestudeerd? Nee. Hij baseert dat op een outdated onderzoek wat verricht is in duitsland op wolven in gevangenschap. Weet je hoe een roedel er uit ziet? Een roedel bestaat uit een moeder, vader en hun kinderen!? Weet je hoe die roedel in duitsland eruit zag? Het waren allemaal vreemde wolven die bij elkaar gepropt waren, in een veel te kleine ruimte!? Geen wonder dat ze elkaar gaan corrigeren. Dat was nog niet eens corrigeren, maar hun frustraties uiten. De amerikaan David Mech heeft onderzoek gedaan bij NATUURLIJKE roedels, en daar is heel "verassend" uit gekomen dat wolven zich:
-Vrijwillig overgeven, het wordt niet opgelegd. Dus wat CM doet is hélemaal verkeerd voor de relatie mens-hond. Hij legt ze toch altijd op hun rug...
-Er nauwelijks tot niet gecorrigeerd wordt.
-Er geen conflicten zijn
-Dat de kinderen(welpen) van de ouders helemaal vrij zijn om te doen wat ze willen, dus er heerst geen strikte hiërachie. 3. Hij ze bekijkt als roedeldieren die dominant zijn. Hoe kunnen honden dominant zijn tegenover ons? Even objectief bekijken. Denk je nou werkelijk, maar dan ook werkelijk, dat JOUW hond zijn baasje zou willen onderwerpen, terwijl zijn baasje hem eten geeft, uitlaat, water geeft, en dus hem eigenlijk voldoet in behoeftes? Een hond is zich er zeer bewust van dat hij/zij afhankelijk is van ons. En zonder ons kan hij niet of nauwelijks overleven. Dus hoe kan een hond, nogmaals, dominant tegenover ons zijn? Fout, fout, fout!? Echt waar... Die man zou van TV moeten.
Door díe man zijn een hondjevol honden in mijn buurt verpest geworden. Sommige mensen zeggen:
ja, maar mijn hond heeft die roedelregels nodig. Fout. Jíj hebt die roedelregels nodig. Een hond heeft duidelijkheid nodig, dat is alles. Als jij duidelijk bent naar je hond, heeft je hond geen roedelregels nodig. Kijk eens even objectief nog eens naar wat ik heb geschreven. CM zijn theorie is op onzin gebaseerd. Zijn methodes zijn ook niet echt geweldig. Dus ik ben alles behalve fan van hem. Hij behoort zeker tot een van de slechtste gedragstherapeuten(Zoals hij zichzelf dan noemt, hij heeft geen diploma...)van de wereld...
De hond is niet dominant, maar kan niet delen!? Komt je dit bekend voor: De hond heeft iets in zijn bek, en je vindt dat vies, of wilt het afpakken. Je doet het onder dwang waardoor de hond weet: Als het baasje dichtbij komt, dan ben ik het kwijt. Gefeliciteerd, dit is de grootste fout die de meeste baasjes maken. Waarom haal je het uit zijn mond, als je er ook een geweldig spelletje van kan maken! Laat je hond alles apporteren! Elke keer als hij iets in zijn mond heeft, zet je een hoge stem om, klop je op je benen terwijl je gehurkt zit. In eerste instantie zal je hond niet komen, maar na een tijdje wordt hij nieuwsgierig. Zodra hij over die drempel heen is, en na je toe komt, aai je hem gewoon. Raak héél even de bal aan, alsof het per ongeluk lijkt. Je hebt dus bereikt dat de hond naar je toe komt met iets in zijn mond! Nou, los laten is makkelijk: RUILEN! Pak een kaasje, en geef dat aan je hond, je hond zal het object laten vallen. Heeft hij het op? Dan krijgt hij het object terug. Bevestig steeds weer dat hij het object niet zal verliezen als hij het los laat met het baasje in de buurt. Je hond zal je zo zelfs dingen gaan brengen als je dit verder uitbreidt. Leer je hond delen!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 adviezen voor je:

1. Ga met je hond naar een deskundige en ga trainingen doen onder begeleiding. Dit is niet zomaar een klein probleempje met je hond, dat je even op een vrijdag namiddag oplost.

2. Iedere vrijdagavond is er op National Geografic een programma en dat heet The Dogwhisperer van Cesar Milan. Hij bespreekt problemen met honden en laat daar zien, hoe je die kunt oplossen. Maar er wordt altijd gewaarschuwd: doe dit niet zomaar: haal er een deskundige bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect antwoord! Je bent serieus de eerste die dit goed zegt en doet!
"Maar er wordt altijd gewaarschuwd: doe dit niet zomaar: haal er een deskundige bij."
ONDER DESKUNDIGE BEGELEIDING HEB IK ER GEEN PROBLEMEN MEE. Ga niet zomaar aanmodderen en uitproberen! Levensgevaarlijk! Honden hebben hun grenzen! Als je dit niet aandurft kan je heel gemakkelijk een positieve methode gebruiken zoals ik beschreef! Ruilen is enorm leuk voor honden, en versterkt de band! +je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
De "fouten" van een hond zijn bijna altijd aangeleerd door de mens, daar ben ik gewoon van overtuigd. Tenzij de hond natuurlijk een ziekte in het hoofd heeft.
En afleren kost tijd en VOORAL deskundigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies ;-)
Om je hond iets af te leren moet je allerleerst de reden daarachter(Vaak iets van jezelf) wegnemen.