Wat zijn kindvriendelijke honden?

Op zoek naar kleine lieve hondjes die goed met kinderen om kunnen gaan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een kindvriendelijke hond is een goed opgevoede hond in een huis met een roedelleider.
Het idee dat grote honden gevaarlijk zijn en kleine hondjes lief is misleidend. Meer mensen worden gebeten door "lieve kleine" hondjes...

Ik kan een paar hondenrassen opnoemen, maar daar heb je niets aan. Beter is wellicht jezelf eerst wat meer in te lichten door een goed boek over "de hond en zijn karakter" en ook "hoe word ik een roedelleider" te lezen.
Je kunt zo'n boek ook lenen bij de bibliotheek.

Laat je niet misleiden door slechte berichten over bepaalde hondenrassen, zoals : de labrador is niet lief of de Jack Russel is zó lief [is fel], de herder is agressief [net als de borderterriër een werkhond, die héél veel 'loop'uren kost] of de Yorkshireterriër is een lief schoothondje [zijn felle kleine beestjes die ook flink kunnen bijten].

Het ligt aan karakter èn aan opvoeding èn aan roedelleider [wel of niet aanwezig/goed].

Nog een kleinigheid, niet alleen het soort hond en de opvoeding daarvan, maar ook de opvoeding van de aanwezige kinderen en het toezicht houden op "hond en kind" ~ laat kind en hond nóóit alleen samen, dat is al vaak fataal afgelopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Elke hond is lief voor kinderen,is een hond dit niet dan ligt het niet aan de hond/ras,maar aan de eigenaar van de hond die de hond niet sociaal heeft opgevoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist.
Het enige goede antwoord: +
Ivana
10 jaar geleden
Maar ook de fokker moet al zijn aandeel in de socialisatie hebben gegeven. Een goede fokker is in deze de eerste stap.
Goed antwoord, niets meer aan toe te voegen. ;)
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad het is een combi van de fokker, de genen en de opvoeding!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, ook de opvoeding van de kinderen is zeer belangrijk, ooit gehoord dat een dierenarts een hond moest laten inslapen, die een kind gebeten had, bij de dierenarts werd ontdekt dat er allemaal nietjes in het oor van de hond zaten, dus zo zie je maar. Voed de hond goed op, maar zeker ook het kind! + voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk verhaal maar het is toch echt (in een iets andere vorm) al een eeuwenoud fabeltje: Een hond werd ooit met bebloede bek bij een zwaargewond kind aangetroffen. Het was zonneklaar dat hij het kind had aangevallen. De ouders lieten de hond direct afmaken. Toen de hond eenmaal dood was ontdekten ze dat zijn oren vol nietjes zaten. Dit verhaal is al zeer oud en zou zelfs uit de middeleeuwen stammen. In een variant vinden de ouders achteraf een dode rat in de kinderkamer en blijkt dat de hond een bebloede bek had omdat hij dus een rat doodbeet die het kind aanviel (zie ook: Guinefort van Bourgondië).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Broodjeaapverhaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel +sers!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Labrador is een hele kindvriendelijke hond!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee isabel want een doorgefokte labrador kan een hele gevaarlijke hond zijn als die niet goed wordt opgevoed.

Andere antwoorden (9)

Border collie is een vriendelijk ras, maar die zijn wel eerder middelgroot. Een klein poedeltje is ook wel lief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jodyenboyke
10 jaar geleden
Een bordercollie is alleen geschikt voor ervaren mensen en er moet echt heel veel mee gedaan worden. Het is een echte werkhond.
Iedere hond die al vanuit de fokker met kinderen gesocialeerd is, en waarbij de kinderen geleerd wordt wat wel en niet kan, zal onder toezicht van de ouders goed met kinderen om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een bordercollie hebben de gewoonte om kinderen te gaan 'hoeden', net als schapen. Incl het bijten in de enkels. Niet zo handig dus.
Havanezer, en gewoon goed opgevoed natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb 2 jack russells en ze zijn heel goed met kinderen,de meeste hondenrassen zullen goed zijn met kinderen mits je ervoor zorgt dat kleine kinderen de hond niet per ongeluk pijn kunnen doen ,de hond kan uit nood altijd een knauw geven
Kinderen vanaf 12 jaar die weten wat wel en niet te doen met een hond vormen geen probleem
Blijf er altijd bij zeker met jonge kinderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cavelier king charles spaniel. Leuke kleine hondjes die geen vlieg kwaat doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oordeel: zeer hoog risico op erfelijke aandoeningen http://rashondenwijzer.nl/rashond/Cavalier_King_Charles_Spaniel/21
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een cavalier kan van zich af bijten als een kind te ver gaat of als ie niet goed is opgevoed. Daarbij zou is er bij dit ras geen enkel gezond dier meer te vinden.
Kindvriendelijke honden zijn, behalve wat Jodocus al schrijft,
de honden die in een asiel zitten en daar gebracht zijn om allerlei redenen.
Die mensen van het asiel kennen hun honden en kunnen je goed adviseren.
Het hangt niet alleen van het ras af, maar vooral van eigenaar en opvoeding.

Moet je eens kijken wat voor schattigs daar allemaal bij zit te wachten op een baasje.
En het asiel weet heel goed welke honden goed bij kinderen kunnen.

Je kunt trouwens zelf "jouw eisen" invullen wat je zoekt: kan bij katten,
kan bij kinderen, hoe groot, welke soort..............etc.

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/honden

Toegevoegd na 5 minuten:
En lees vooral ook de informatie van de Sophia vereniging:
http://sophia-vereeniging.nl/nl/pages/huisdier-en-welzijn/honden/hond-en-kind.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet mee eens, je kunt in een asiel echt niet zien hoe een hond omgaat met dieren en als iemand zijn hond daar brengt zal die altijd zeggen dat het in verband met een allergie was en dat hij zo lief is. Juist een hond uit het asiel moet je niet zomaar gokken, je moet verstand hebben van honden en al minstens 1 hond goed hebben opgevoed. Een beginner moet daar niet zomaar mee starten, zeker als er kinderen in het spel zijn,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En daarom heb ik dan ook, ter nuancering, de info van de
Sophia vereeniging er bij gegeven...........
Als je veel tijd hebt voor de verzorging is een coton de tulear ook een optie! Deze is klein,speels, knuffelig en vriendelijk voor kinderen, en kunnen ook heel de dag rustig liggen als als je niet thuis bent! Zoals bij alle rassen hebben ze nood aan een goede opvoeding!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een schattig hondje, ik had er nog nooit van gehoord!
Maar wel alleen aan beginnen als je verder NIETS te DOEN hebt... dit vreet tijd, iedere dag vachtverzorging borstelen/wassen iedere dag dus! Ook is het niet slim om met zo'n bewerkelijk hondje te beginnen, als eerste hond bedoel ik. Neem liever een kortharig beestje, scheelt een hoop tijd. @Afeta :
"kunnen ook heel de dag rustig liggen als je niet thuis bent!" In dat geval GEEN HOND NEMEN, als je NIET THUIS bent de hele dag...!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb zelf een coton de tulear! Ik kam haar iedere dag een half uurtje, ze heeft een makkelijk doorkambare vacht! Ben zelf bijna altijd thuis, en probeer haar overal mee naar toe te nemen! Maar soms heb je geen keus en moet je meer dan een halve dag weg, en is het fijn om te weten dat jou hondje rustig en braaf op je wacht!
Golden retriever, ze zijn zacht, speels en kunnen heel goed met kinderen omgaan. Het zijn familie honden. De labrador is trouwens ook zo'n soort hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de kortharige Foxterriër is een heel speelse en energieke hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boomerhondjes en Maltesers!