Kan het kwaad als mijn hond in een half uur een bot van een koe naar binnen werkt?

We hebben vanavond onze hond een bot gegeven. 30cm. Zo'n lekker stinkend ding met nog wat vlees aan.
Deze heeft hij in een half uurtje grotendeels naar binnen weten te werken en we hoorden het af en toe ook kraken.
Het restende stuk heeft ook wat scherpe randen. Dit hebben we maar uit voorzorg aan de kant gelegd.
Kan het nu zijn dat hij van een bot van een rund splinters in zijn maag heeft en zo ja, wat kunnen we hiermee doen of controleren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe zal het zolang hij geen grote stukken in zijn geheel heeft ingeslikt niet veel problemen geven, hij zal alleen de komende dagen wat last met poepen door te harde ontlasting hebben.

Let erg goed op, als hij misselijk wordt, niet wil eten, overgeeft of niet-eetbare dingen of veel gras gaat eten, want dan kan het dus zijn dat er een te groot stuk is ingeslikt.
De grote botten zijn gekookt, en kunnen dus niet verteren.

Die grote botten (dinobotten) zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor honden, en alleen bedoeld onder toezicht. Het is niet de bedoeling dat ze opgegeten worden. Honden kunnen hun tanden er op breken of grote stukken inslikken. Daarnaast is het bot verhit waardoor het onverteerbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Die grote botten van de slager zijn niet gekookt en daardoor splinteren ze niet. Geef een hond nooit gekookte botten dat is levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Ivana,altijd rauw geven en de kans is aanwezig dat je hond diarree krijgt als hij normaal nooit zo'n grote kluif krijgt met nog vlees eraan.